Jag, en elbil och en grusplan

I går provkörde jag en elbil, en Renault Twizy. Bilen är pytteliten och obetydligt större än en självgående rullstol, men riktigt kul att köra. Maxhastigheten är ca 80 kilometer i timmen och man kan köra tio mil på en laddning. Priset är drygt 60 000 kronor.
 
Nej, jag är inte spekulant på bilen. Anledningen till att jag provkörde den var en ren slump. Jag råkade bara befinna mig på en plats där ett evenemang med elbilar ägde rum och någon sa: "Kom och provkör du också". "Självklart", sa jag.
 
Fast visst skulle det vara kul att ha en sån där liten rackare till elbil. Den är så liten att man nästan skulle kunna parkera den i vardagsrummet. Enkel att köra är den också. Bara att trycka på en knapp så är man igång. När jag tryckte gasen i botten lyckades jag faktiskt få den att spinna lite i gruset. 
 
Men den är nog inte mycket att ha i svensk vinterkörning. Dörrar och sidorutor är extra tillbehör och jag tror inte den har någon uppvärmning i kupén. Däremot är den säkert toppen under varma sommardagar när man vill åka ner på city och köpa glass.
 
Om jag uppfattade saken rätt kommer den även att visas under Vårmässan i Sundsvall nu i helgen. 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Elbil, Renault Twizy, blogg100, #blogg100
#1 - BP

Gud såååå söt den är. Liknar en Smart och är nog en upppiffad version av en ATV - fast eldriven då.
Den ä riktig gullig. Finns den som cab;-)

Svar: Den finns inte som cab. Däremot finns en variant med samma kaross fast med mindre motor som man kan köra med körkort för EU-moppe.
Per-Anders

#2 - Veiken

En riktig sommar "nånting" Liten shopper i bilversion! :)

Svar: Precis. En förutsättning för att man ska trivas i den där bilen är nog ett varmt klimat.
Per-Anders

#3 - Micke

Hade suttit perfekt för mig en sådan bil...överkomligt pris också ju...fast blir man påkörd av en cykel så blir det väl skrot av den ;)

Nä...men en sån skulle jag kunna tänka mig...ha en fin kväll :)

Svar: Ja, den är nog inte mycket att krocka med.
Per-Anders

#4 - Mia

En riktigt litet tuffing, men precis som du så tror jag inte den uppfyller mina behov - riktigt!

Svar: Man måste nog flytta en bra bit söderut i Europa om man ska ha riktig användning av en sådan liten, och öppen, bil.
Per-Anders