Stackars Estelle missar Kronans löksås



Idag åt jag lunchbuffé på Kronans vägkrog strax söder om Sundsvall. På tallriken lade jag stekt fläsk, kassler, löksås och potatis. När jag satt mig till bords noterade jag musiken som strömmade ur restauranghögtalarna. Det var psalmen Tryggare kan ingen vara.

Kollegan upplyste mig om att det nog är radiosändning från dopet av prinsessan Estelle som pågår.

Efter psalmen hördes en präst tala ur högtalarna och han sa något om Gud som gett det lilla barnet ett liv. Jag tar en tugga med fläsk och löksås och undrar vilket liv den stackars prinsessan egentligen har framför sig. Kommer hon att få ett normalt liv över huvud taget?

Kommer hon att kunna åka till Roskilde och gå på rockfestival utan livvakter? Kommer hon att kunna skriva spydiga kommentarer om melodifestivalen på Twitter utan att det blir folkstorm? Kommer hon att kunna åka på bilsemester och hyra ett rum på vandrarhem i Värmland?

Kommer hon att kunna slinka in på Kronans vägkrog för att äta stekt fläsk med löksås?

Troligen inte något av ovanstående. Istället är hon nog dömd till ett inhägnat liv på Drottningholms slott där de enda avbrotten blir trista överklasspartyn eller kanske njutningen att få klippa av ett band när hon inviger någon ny motorväg.

Eller så får hon göra som sin moster och fly till USA för att få känna sig fri från ett ständigt närvarande mediadrev.

Jag tycker synd om prinsessan Estelle som missar Kronans löksås.

Bilden ovan: Kocken i entrén hos Kronans vägkrog kommer nog aldrig att få hälsa prinsessan Estelle välkommen till sin resaturang.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Beate

1. Ja den lunchen var ju inte direkt kungligt, inte speciellt hälsosamt heller om jag tänker på dina inlägg om att gå ner i vikt;-)



2. Jämfört med till exempel England så har vi ju ett relativt "coolt" kungahus här i Sverige. Jag tror nog att den där lilla söta Estelle kommer att få samma någorlunda normala uppfostran som sin mamma (vars hatt förresten var gräslig, trots att alla småungar tyckte att den var så fiiiiin) fick. Ja Victoria gifte sig ju med en kille från Ockelbo. Så japp, det finns hopp!

#2 - Selma

Stekt fläsk och löksås det är bra gott det.

#3 - Singelmamman

Jag åt stuvade morötter och fläsk idag. Lika gott det! Barnadopet har jag helt missat. Med flit.

Nu måste jag sova, men när jag vaknar har jag att göra med att läsa allt du plitat ner.

Jag återkommer.

#4 - Micke

Gillar ju Kungafamiljen jag...en av få i min bekantskapskrets...ja...med tanke på hur bra de lyckades uppfostra Viktoria där så kommer nog detta att gå som på räls.

Jag är mer orolig för Philip där ;)



Ockelbo förresten..? Är det inte där man tillverkar snöskotrar??

#5 - AnnaKK

Ja, det kan ju inte vara det roligaste livet alla gånger att vara född till prinsessa - men samtidigt ligger ju hela världen öppen för en, så om man vill och kan förvalta det på rätt sätt så blir det nog inte så plågsamt ändå i sista änden. :-) Nu tror jag i och för sej att Victoria och Daniel kommer att fortsätta "gå sin egen väg" och låta Estelle få en så lik uppväxt och uppfostran som andra barn som vad det bara är möjligt. Och något Roskilde skulle förövrigt inte mina (myndiga!!) barn heller få åka på utan livvakter! ;-)

#6 - Annelie

Man ska aldrig säga aldrig! Hon kanske bokar stället en gång och vi andra dödliga får ej tillträde när hon är där! Inte kan hon väl missa löksåsen, eller fläsket heller för den delen!

Men som du säger, jag avundas henne inte, inte ett dugg faktiskt.