Tänk om vi skickat Thorsten Flinck till Baku



Några minnesvärda stunder från kvällens final av Eurovision Song Contest:

Bäst (förutom Loreen förståss) var bidragen från Makedonien och Ungern. Sångerskan Kaliopi från Makedonien förde tankarna till någon förhörsledare från forna öststaterna beredd att döda om man inte röstade på henne. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det attraherar mig eller inte men låten var definitivt bra. 

Bedrövligaste bidraget, alla kategorier, var Irlands. Herregud vilken smörja. Två silverklädda pajaser som studsade runt och såg allmänt löjliga ut. Och så Engelbert Humperdink då, som såg ut som en kostymklädd Zeb Macahan. Varför skickade England ett sådant bidrag? Trodde de verkligen att han skulle ha någon chans?

Innan finalen var det många som sa att de gillade de ryska gummorna och trodde dessa skulle vinna. Det gjorde inte jag. Jag tycker nästan det känns lite hemskt av Ryssland att släpa in de stackars åldriga damerna på scenen i Baku. Inte ett dugg kul, tycker jag. 

Men allra häftigast var naturligtvis att Loreen från Sverige vann hela tävlingen. Och naturligtvis var hon värd det. Hela Sverige och alla vi svenskar är värda det. Prinsessan Viktoria, släng dig i väggen. Loreen är hela Sveriges nya hjältinna. 

Det här innebär således att Sverige står som värdland för nästa års Eurovision Song Contest. Frågan är vart i Sverige den ska äga rum. Gina Dirawi föreslog under sändningen Sundsvall och självklart håller jag med om det. Och varför inte gå ett steg längre - Timrå?

Nu återstår bara en fundering: Tänk om vi skickat Thorsten Flinck till Baku? Hade vi då upplevt samma segerrus som vi gör nu?

Bilden ovan:
Kaliopi Bukle från Makedonien var också hon ganska grym i kvällens final av Eurovision Song Contest. Åtminståne såg hon grym ut. På bilden iförd ögonlapp.


Aftonbladet:
– Det känns helt overkligt
Artisteliten hyllar svenska Loreen
Carola hyllar Loreen efter vinsten
Norsk komiker fängslades av säkerhetstjänst
Nu är du större än Lordi, Loreen
Tooji om sistaplatsen: ”Jag bara skrattade”

DN:
Loreen vann stort
VG: Sverige–Norge 372–7.
Loreens seger skapar sportkaos

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Tommy

Hur fan räknar journalisten till att Carola var 16 år då hon vann -91

Hon var ju 25 år.

Man ska inget skriva om man inte har torrt på fötterna...

Är alla artiklar så dåligt underbyggda nu för tiden???

#2 - Per-Anders

Tommy: Precis. Hon var 25 år 1991 då hon vann ESC. Däremot var hon 16 år då hon vann den svenska uttagningen 1983 med Främling.

#3 - felicia - fotokobran

dagens fråga: har du tagit årets första dopp än? :)

http://fotokobran.se/2012/may/har-du-tagit-arets-forsta-dopp-an.html

#4 - Zarah

Vad tyckte du om Norges bidrag då, undrar jag som inte sett något av det här spektaklet!

#5 - Per-Anders

felicia - fotokobran: Nej, och det lär nog dröja. Jag är nämligen en megabadkruka.



Zarah: Nja, jag tyckte inte Norges bidrag var så värst bra. Det lät som en sämre kopia av Erik Saade.