Finns det något tråkigare än sommarlekar?



Fråga: Finns det något tråkigare än att spela kubb?

Svar: Ja, att spela boule.

Uppe på vinden har vi en stor plastsäck fylld med diverse sommarleksaker. Alltså en samling plastsaker som exempelvis frisbee och strandtennisbollar mm. Själv är jag inte så där väldigt road av att ägna mig åt diverse plastlekar på gräsmattan, men ibland uppstår sociala situationer då det är nödvändigt.

Det finns dock vissa sommarlekar som faktiskt kan vara riktigt roliga, ibland, men de flesta är helt enkelt ohyggligt tråkiga. Som en vägledning kommer här min analys av nedanstående sommaraktiviteter.

Badminton: En klassiker som fanns redan när jag var barn. Om man vill vara riktigt ambitiös kan man ha ett nät uppspänt mellan spelarna. Men det går lika bra utan nät, för då slipper man räkna poäng.

Kubb: Så jävla tråkigt. För mig är det fullständigt olidligt att stå där och kasta omkull dessa träklumpar. Det tar ju sån himla tid. Och när matchen äntligen är över då skriker någon: "Men nu måste förlorarna få revansch". Och så måste man stå ut med ännu en timmes lidande.

Frisbee: Min personliga favorit. Jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att kasta frisbee. Det är kul när man får in tekniken och man lyckas göra fina och raka kast. Och det bästa av allt: man behöver inte räkna några poäng. Därmed kan man sluta att kasta precis när man vill.

Krocket: Ännu en sån där tråkig och tidskrävande aktivitet. Under mitt liv har jag många traumatiska minnen från oändliga krocketmatcher med myggbett och fuskande motspelare.

Boule: Det absolut tråkigaste spelet av dem alla. Jag ser inget som helst nöje i att stå där och kasta klot mot en lite träkula. Ytterligare en sån där aktivitet som kan hålla på i evigheter.

Fotboll på gräsmattan: I våran plastsäck finns en plastboll, målad som en fotboll, med alltför lite luft i. Den är användbar när man vill spela fotboll med små barn (eller små hundar) som är på besök. Det är alltid trevligt när man kan glädja de små liven.

Strandtennis: En aktivitet jag kan acceptera. Jag tycker det är ganska lättsamt att slå en boll mellan varandra med stora plastracketar.

Kasta badboll: Lämplig företrädesvis på badstränder. Om man har en badboll med sig brukar man inte behöva gå så långt ut i vattnet. Fördelen är också att man kan bryta när man blir less.

Sitta i skuggan och sova: Underskattad aktivitet som jag gillar. Brukar dock inte vara så uppskattat när man har gäster.

Håller du inte med? Svara gärna på enkäten här nedan.

(Detta inlägg är tidigare publicerat sommaren 2010. Men jag tycker det är så bra att jag vill dela med mig av det en gång till.)

Läs även andra bloggares åsikter om sommarlekar, badminton, kubb, frisbee, krocket, boule, fotboll, strandtennis, badboll
#1 - Beate

Hahaha!!!
Som du förstår är jag inte helt överens med dig här.
Boule är hur roligt som helst... om man bortser ifrån att det är bara penschisarna som spelar det;-)
Fotboll på gräsmattan: Här skulle maken har lagt till "dog football", men det förutsätter ju små hundar, annars kan man ju göra sig illa.
Om du byter ut "skugga" mot "sol" i sista punkten håller jag med dig helt. I år har vi ju inte haft nå't annat än skugga, så jag förstår att du kanske blandar ihop dessa två;-)

PS. Riktigt roligt inlägg:-) DS.

Svar: Jag gillar solen. Det bästa med den är skuggan.
Per-Anders

#2 - Beate

Hahaha!!!
Som du förstår är jag inte helt överens med dig här.
Boule är hur roligt som helst... om man bortser ifrån att det är bara penschisarna som spelar det;-)
Fotboll på gräsmattan: Här skulle maken har lagt till "dog football", men det förutsätter ju små hundar, annars kan man ju göra sig illa.
Om du byter ut "skugga" mot "sol" i sista punkten håller jag med dig helt. I år har vi ju inte haft nå't annat än skugga, så jag förstår att du kanske blandar ihop dessa två;-)

PS. Riktigt roligt inlägg:-) DS.

Svar: .
Per-Anders

#3 - Micke

Sitta i skuggan och sova? Jo..tryckte in mig på det.

Spelade såna där "pinnar" för två år sedan exakt...var väl faktiskt ganska kul...och ingen revansch gav vi våra motståndare heller...så det så.
MEN..jag sitter hellre i skuggan likt tjuren ferdinand och luktar på blommorna...innan jag somnar ;)

Svar: Precis. Tummen upp för tjuren Ferdinand.
Per-Anders

#4 - Lennart

Sitta under ett parasoll i en solstol med en kall öl i handen eller bredvid sig är en trevlig sysselsättning. Den brukar jag hålla med under sommartiden. Jag har två små väskor med boulespel ståendes på en hylla i garderoben, har fått de från ett par leverantörer, har aldrig använt de. Däremot då jag var till Paris på en konferensresa så gjorde vi en tur till Versailles och där spelade jag boule, i en kvart tror jag.

Svar: Att spela boule i en kvart tror jag att jag skulle stå ut med. Men inte längre än så. Däremot tycker jag nyckelord som parasoll, solstol och kall öl känns betydligt mer lockande.
Per-Anders

#5 - Selma

Jag håller fullständigt med. Alla dessa lekfanatiker som alltid ska hitta på nåt. Vad är det för fel på att äta, sova eller småprata?!?

Svar: Precis. Där är vi överens.
Per-Anders