Jonas Sjöstedt kan bli farlig för sargat S

Nu är Jonas Sjöstedt vald till ny partiledare för Vänsterpartiet. Bra för Vänsterpartiet men sämre för Socialdemokraterna. Jag tror Sjöstedt vid rodret kan innebära ett rejält lyft för Vänstern och locka många nya sympatisörer till partiet.

Hur man än vänder och vrider på den politiska steken så är politikers framträdanden i TV av stor betydelse för deras framgångar. Det jag hittills har sett av Sjöstedts framträdanden i TV-rutan vittnar om att han fattat innehållet i mediekursen. På ett lugnt och trivsamt sätt, utan arrogans, förklarar han sakligt sina politiska visioner. Sådant bidrar till trovärdighet och går hem i stugorna.

Jämför här med socialdemokratiske riksdagsmannen Thomas Östros framträdande i Agenda (SVT2) i november. Med en präktig och självgod attityd duckade han för intervjufrågorna och på frågan om han hade förtroende för Håkan Juholt svarade han istället att han hade förtroende för partiets verkställande utskott, vilket hade uttryckt förtroende för Juholt.

Suck.

Man kan också jämföra med Ylva Johansson, även hon s-riksdagsman, som nyligen skyllde den socialdemokratiska krisen på partiledaren Håkan Juholt. När Johansson fick intervjufrågan om hon trodde att Juholt förmådde att ta Socialdemokraterna ur krisen svarade hon "jag hoppas det". "Men det var inte svar på frågan. Tror du det?", sa intervjuaren. "Jag hoppas det", upprepade Johansson.

Suck igen.

Tyvärr är Thomas Östros och Ylva Johanssons typ av uttalanden ganska vanliga bland Socialdemokratiska företrädare. Därmed är det heller inte så konstigt att Socialdemokraterna befinner sig i en kris. Arrogans och nonchalans lockar inga nya väljare. Jag tror många besvikna s-väljare nu söker sig till Vänsterpartiet som i och med partiledarbytet kanske får en nytändning.

Själv bekänner jag mig fortfarande till den socialdemokratiska läran och har trots allt inga planer på att rösta på Vänsterpartiet. Detta främst på grund av Vänsterpartiets kommunistiska arv. Det fanns nämligen en tid då Vänsterpartiet uttryckte lojalitet med förtryckarstaten Sovjetunionen vilket jag känner ligger partiet fortfarande i fatet. På något sätt känns det som om Vänsterpartiet inte helt och hållet lyckats kasta av sig det gamla kommunistiska oket.

Nu återstår dock att se hur Jonas Sjöstedt fixar den kommande politiska profileringen i Vänsterpartiet. Kommer han att kunna leva upp till sin trivselimage och kommer han att kunna ge sina politiska ansatser ett innehåll? Det ska också bli intressant att se om media lyckas leta upp några lik i den Sjöstedtska garderoben. 

Socialdemokraternas och Vänsterpartiets fajt om väljarna ska bli intressant att följa.


Aftonbladet:
”Vad glad, stolt och rörd jag blir”
Han lämnar parti på fall

DN:
Jonas Sjöstedt ny V-ledare
Sjöstedt vill göra V grönare
”Sjöstedt själv försöker tona ner förväntningarna”

Vill förbjuda bemanningsföretag
Dinamarca ingen dålig förlorare
Att bo i Stockholm ett straff för Sjöstedt


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Selma

Det kan ligga en hel del i det.

#2 - Lairama

Jag tror också att det kan ligga en hel del i det du säger.

#3 - Beate

????????? som du vet. Den enda personen jag förknipper med V är Gudrun Schyman - så du förstår att jag ligger lite (= mycket) efter här.

#4 - 2000aldrig

Vänsterpartiet har gjort ett stort misstag vad gäller valet av ny partiledare. Jonas Sjöstedt är inte trovärdig.



http://bit.ly/w2iNaE

#5 - Karpstryparn

Tror knappast att Vänsterpartiet blir ett demokratiskt parti under Sjöstedts ledning heller.

#6 - KajsaLisa

Hoppas det går bra, även om jag inte röstar på V. Sossarna tar ofta sina traditionella väljargrupper för givet. Nu måste man gå i opposition.

#7 - Micke

Japp...ett stort lyft för Vänsterpartiet...gillar dem faktiskt mer och mer...för med mitt eget parti är det ju lite si och så...känns som om vi sossar har lagt oss på tågspåret och väntar på att x2000 ska köra över oss.

Det är katastrof...ha de gött Per Anders

#8 - Zarah

Jag tror att Sjöstedt är bra för (v). Det som han kan förlora i förtroende på är att han har anslutit sig till sex timmars arbetsdag-drevet. Jag tror det ligger helt fel i tiden. 40-talisterna går snart i pension och Sverige kommer förmodligen att sakna arbetstagare som kan fylla luckorna som de lämnar efter sig.

#9 - AnnaKK

Utan att vara särskilt insatt i vänsterpolitiken (eller i politik över huvudtaget) så har jag tänkt ungefär som du ang detta; att Sjöstedt verkar mycket kompetent men att de inte får till något regeringsskifte om detta bara innebär att s-väljare blir v-väljare. Frågan är om de kan stjäla Mp-väljare också, för det är egentligen Mp som jag tror kommer att spela en allt större roll inom svensk politik under de kommande åren - förutsatt att de som redan har röstat på dem fortsätter att göra det.