Rätt hälsningsfras på fettisdagen?


På julaftonen säger vi "god jul!" till varandra och under påsken önskar vi "glad påsk". När det är midsommaraftonen hälsar vi varandra med "trevlig midsommar".

Men vad säger vi på fettisdagen?

Idag är det fettisdag och vi åt semlor på jobbet. För stunden har jag ingen djupare analys av det mer än att det var gott. Självklart tog jag också en bild av semlorna upplagda på faten.

Men frågan kvarstår. Vilken hälsningsfras ska vi använda när vi möter våra vänner på fettisdagen? Vad tycker du?


DN:
I dag frossas det i semlor
Den perfekta semlan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Glad Fettis kanske;-)

#2 - My

...eller varför inte bara "Tjena Fetto!" ? ;-)

#3 - Annie

Hm, ja inte sejer man "tjena fetto" i alla fall ;-) Då lär det bli uppror och vi alla lär bli stämda för kränkning!

#4 - Selma

Jag brukar försöka påpeka att jag har namnsdag, Fettis ... Ongan brukar lägga av ett flatgarv men det är det närmaste hälsningsfraser och seremonier vi kommit.

#5 - Per-Anders

Beate: Varför inte.



My: Kanske det. Men jag undrar: varför My? Nytt alias?



Annie: Risken finns. Men det är ju också en risk att man blir just ett fetto.



Selma: Jag noterade att det finns en tagg på Twitter som heter #happyfattuseday. Kanske det kan vara något?

#6 - marina

glad bulle!?

#7 - Lennart

God Semmeldag, kanske?