Sean Banan - Borat och Markoolio i en person



Jag har just tittat på årets första deltävling i Melodifestivalen och jag säger bara: "Sarah Dawn Finer. Herregud!"

Hennes guldglittrande kroppsstrumpa var bland det värsta jag sett. Hon såg ju ut som något man grävt upp ur en egyptisk gravkammare. I alla fall gick mina tankar till Hatschepsut (kvinnlig Farao) eller kanske Sfinxen i Egypten.

Musiken då? Ja, Thorsten Flincks bidrag var det enda som stack ut lite. För övrigt var det ganska streamline. Här kommer mina analyser av kvällens samtliga bidrag.

Sean Banan - Sean den förste banan: Sean Banan verkar vara någon sorts blandning av Borat och Markoolio. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om hans mimik och petande i näsan. Små barn gillar det säkert och... ja, roligt för dem.

Abalone Dots - På väg: En av de bättre låtarna ikväll. Bidraget kändes lite som en svensk variant på den irländska gruppen The Corrs.

The Moniker - I want to be like Chris Isaak: Slätstruken dussinpop. Om han vill bli lika bra som Chris Isaak måste han nog öka coolhetsfaktorn rejält.

Afro-Dite - The boy can dance: Visst, tjejerna i Afro-Dite har en sympatisk utstrålning och låten var inte den sämsta. Men det var för mycket traditionell pop-disco för att man ska lägga den på minnet.

Dead By April - Mystery: För mycket blöj-hårdrock för min smak. Gissar att Dead By April har samma fans som Takida, dvs det förpubertala segmentet.

Marie Serneholt - Salt & pepper: Av hennes guldglänsande kroppsstrumpa att döma gissar jag att hon var uppgrävd ur samma gravkammare som Sarah Dawn Finer. Kommer guldglänsande kroppsstrumpa att bli en trend i år? Låten lät väldigt streamline, tycker jag.

Thorsten Flinck - Jag reser mig igen. Klart bästa bidraget ikväll. Både låten och framförandet stack ut rejält och vibbarna gick lite åt progghållet.

Loreen - Euphoria: Det här är säkert en låt som skulle kunna gå hem internationellt. Den påminner lite om den nya sortens brutaldisco som gjort öststaterna framgångsrika under senare år. Fast lite för mycket blås-i-håret för min del.

Bilden ovan har jag lånat från nätet och visar de tre programledarna Helena Bergström, Sarah Dawn Finer (på bilden utan guldglittrande kroppsstrumpa) och Gina Dirawi.

DN:
Loreen och DBA till finalen
Loreen vill vara som Schwarzenegger – fast brutta

Aftonbladet:
”Vi ska dansa med Sean Banan”
Här tar han Ana-Gina på rumpan

Hyllningen till Gina Dirawi


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , ,
#1 - Selma

Det var verkligen inte fagert. Jag håller med. Lite kul med metal men liksom inte tillräckligt kul. Det känns som om jag också har svårt att förstå det nya/provocerande/geniala med att vara barfota till full kostym också. Annars som vanligt det mesta känns som om man hört det förut och det "roliga" är inte speciellt kul. Surpuppor som jag borde låta bli att titta.