Fototriss: mat mat mat

Temat för veckans Fototriss är mat mat mat. I förra veckan besökte jag och sambon Trondheim och den årliga festivalen Olavsfestdagene. På den historiska makrnaden sålde man bland annat kanderade äpplen. Jag hade aldrig smakat det förut och det var jättegott.
 
 
Inte bara människor behöver mat utan även djuren. Nu för tiden har vi en katt inneboende hos oss och han verkar inte tänka på så mycket annat än mat. Varje gång någon öppnar kylskåpet jamar han och kommer springande. På bilden tar han sig en tugga ut matskålen.
 
 
Många betraktar kräftor som en naturlig del av sommaren. Härom dagen hade vi kräftskiva tillsammans med grannarna och jag passade på att fota några kräftor. Erkänner att jag faktiskt föredrar att fota dem än att äta dem.
 
Veckans Fototriss är även en tävling med priser från Coolstuff.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Fototriss, mat, foto
#1 - Beppan

Snygga bilder fick du av godsakerna...! Föredrar att ät av annat än kattmaten förstås.
:-9

Svar: .
Per-Anders

#2 - Annelie-Singapore

Bra triss till temat, och läcker bild på kräftan!

Svar: .
Per-Anders

#3 - Eva Trillian

En bra varierad triss :) Gillar kattens lite misstänksamma (?) blick ;)

Svar: .
Per-Anders

#4 - Marina

jätteläckra bilder!

Svar: .
Per-Anders

#5 - Micke

Kanderade äpplen? Trodde jag bara fanns på medeltiden...Robin Hood typ...ser gott ut.

Jo..går åt en del kattmat här varje månad, vår äldsta har dessutom fått smak på mjukmat, blötmat tror jag det kallas i folkmun.
Ja, där har vi en matfriare som heter duga, sätter jag mig vid datorn så klättrar han upp och sätter sig framför skärmen...han "tjatar" på mig hela tiden...så jag får ofta bege mig till hans matskål och fylla på med nåt.

Svar: Det var just på den historiska marknaden som man sålde äpplena.
Per-Anders

#6 - Tinezza

Härligt varierande triss. Katten gillar jag bäst.

Svar: .
Per-Anders

#7 - Mindag

Varierande triss. Det var länge sen jag åt kräftor. Lite knöligt tycker jag. Jag som gillar god mat föredrar sånt som är lättåtkomligt ;=))

Svar: .
Per-Anders

#8 - Linnéa

Kul med äppplena, har ett minne av vi i skolan fick göra äppelklubbor, kanderade dem på nåt sätt. Gillar du inte kräftor? Vet att en del föredrar räkor. Katten verkar nöjd, det är det viktigaste!

Svar: .
Per-Anders

#9 - Pialotta

Äpplena gillar jag och så klart kräftan, katten blir inte utan guldstjärna den heller... alla behöver vi mat :)

Svar: .
Per-Anders

#10 - Nina Sommar

Söt frukt, söt katt och fult kräldjur, men ack så gott.

Svar: .
Per-Anders

#11 - KajsaLisa

Första bilden var läcker, men mittenbilden bröt av på ett härligt sätt.

Svar: .
Per-Anders

#12 - KajsaLisa

Första bilden var läcker, men mittenbilden bröt av på ett härligt sätt.

Svar: Äpplena var läckra att äta också.
Per-Anders

#13 - Kicki

Jag föredrar också att titta på din kräftbild än att äta dem! Läcker bild på äpplena och jag har också en katt som är hungrig för jämnan:)

Svar: Verkar vara ett gemensamt drag hos katter.
Per-Anders

#14 - Lennart

Mina kompisar i Tyskland har en katt som också verkar tänka på mat hela tiden. Så fort någon går in i köket så springer katten snabbt efter, går fram till kylskåpet, stryker sig mot det och personen och skriker högt! Ett par gånger har hon faktiskt duttat mig på ena foten med sin ena tass, när jag stod och plockade i kylskåpet.

Svar: Den katten försöker säga att hon är hungrig.
Per-Anders

#15 - Pysselfarmor

kanderade äpplen är supergott...ja även kräftorna - kattmat vet jag inte ;-))

Svar: .
Per-Anders

#16 - Åke

Läcker triss :) Kanderade äpplen måste jag nu prova... Fint fångade bilder :)

Svar: .
Per-Anders

#17 - Annelie

Men stackars dig, har du inte smakat kanderade äpplen förr!? Tänk vad du har missat! ;) Jag känner mig som barn på nytt när jag ser dom! Snyggt fotat!

Svar: Tack. Ja, de kanderade äpplena var verkligen goda.
Per-Anders

#18 - AnnaKK

Jag har heller aldrig ätit kanderade äpplen, men skulle jag få välja mellan ett sådant och en kräfta så skulle jag ta äpplet. Kräftor blir jag bara mer och mer less på för varje augusti jag upplever... <:-) När det gäller kattmat, så är det väl bara till att hoppas att man som pensionär kommer att vara tillräckligt förmögen för att kunna ha råd med den dieten ifall man av något outgrundlig anledning skulle vilja det! ;-)

Svar: Ja, kattmat är ju dyrare än människomat.
Per-Anders

#19 - Mia

Att äta kräftor kräver sin man eller kvinna! Pysselmat med andra ord.

Svar: Egentligen mer pyssel än mat.
Per-Anders

#20 - Beate

På dina bilder ser till och med kattfodret lockande ut måste jag säga!

PS. Å jag älskar kräftor:-9 DS

Svar: Ja, ibland blir jag nästan frestad att prova torrfodret som snacks till fredagsölen.
Per-Anders

#21 - Selma

Jag tycker mest man får ont i läpparna av att äta kräftor. Tacka vet jag surströmming.

Svar: .
Per-Anders

#22 - Selma

Jag tycker mest man får ont i läpparna av att äta kräftor. Tacka vet jag surströmming.

Svar: Håller med dig. Jag föredrar också surströmming.
Per-Anders

#23 - Kerstin

Gott o gulligt! Älskar godis o katter!

Svar: Själv är jag mer förtjust i katter än i godis.
Per-Anders