Varför är det alltid A-strängen som går sönder?



Äntligen fredag.

Efter middagen fick jag för mig att spela lite gitarr. Jag brukar få för mig det ibland, på fredags- och lördagskvällar. Just ikväll ville jag spela låten Fredagsmys. Öppna en bärs, göra upp en eld i öppenspisen och sjunga för mig själv.

En soffa och ett ljus, ett bord med massa gott,
Man kopplar av ihop och mumsar i sig nåt.
It´s only mysa, mysa, mysa, mysa...


Med gitarren i famnen konstaterade jag att en av strängarna gått sönder. A-strängen. Av någon märklig anledning är det alltid A-strängen som går sönder på min gitarr. Inte G-strängen eller någon av E-strängarna. Jag undrar varför. Slår jag an A-strängen oftare än de övriga strängarna, eller slår jag extra hårt på den?

Som tur är finns det ytterligare en gitarr i huset, en stålsträngad. Problemet är bara att det gör så ont i fingertopparna att spela på en stålsträngad gitarr. Men vad gör man inte när det är fredag och man vill skrika ut veckans aggressioner? Jo, man spelar på den stålsträngade gitarren, lider av smärtan i fingertopparna, och sjunger Fredagsmys högt för sig själv.

Nu är det slut på veckan,
det är dags för fredagsmys.

Om du också vill spela och sjunga Fredagsmys så hittar du texten och ackorden här.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

1. Jag vet inte ens vad en A-sträng är

2. Klickade på din länk och kom till "Western Union" utan sträng...



Dags för rikitgt fredagsmys tror jag = gå och lägga sig;-)

#2 - Marina

För många Ack-ord kanske...;)

#3 - AnnaKK

För ovanlighetens skull blir jag inte så avis på en person som kan spela något instrument, som vad jag annars brukar bli!? :-D Men du får väl köpa på dej ett lager A-strängar då, för det är ju synd om fredagsmyset ska bli sabbat ofta på grund av dylika missöden. :-)



Själv "fredagsmös" jag med att äta svarta trumpetsvampar för första gången ever - och eftersom jag fortfarande lever så hoppas jag att det inte också var för sista gången, för de var faktiskt mycket godare än vad man kunde tro av utseendet att döma! :-)~



Ha en fin helg!!!

#4 - Cina

Haha! Det är faktiskt A-strängen som går av mest på min gitarr också! Stålsträngar gör ------ ont!

Trevlig helg!

#5 - Micke

hehe...drog inte av en sträng på nån av mina gitarrer under de år jag hade dem, men det första personen som tog över den ena gjorde var naturligtvis att dra av en sträng....häpp...strängarna har kanske nåt agg till dig? ;)



ha de gött

#6 - Annelie

Hahahahahahha,, jag har ingen aaaaaning, kan inte spela NÅNTING! Önskar däremot att jag kunde, och då gitarr förstås, det finns ingent bättre än en skön gitarr och en raspig bluesröst!