Juholt har rätt - men gör fel

Idag kan vi läsa i Aftonbladet och DN att Håkan Juholt håller fast vid ståndpunken att han inte vill stå på samma sida som Sverigedemokraterna i SVTs debattstudio. Jag förstå Juholt, men jag tycker ändå han gör fel. Självklart är det inte kul när Socialdemokraterna ofrivilligt buntas ihop med rasistpartiet SD, ett parti som Socialdemokraterna inte har det minsta gemensamt med. Men trots allt är det viktigare att Socialdemokraterna deltar i det politiska samtalet och med argumentation visar att partiet tar avstånd till SD.

Samtidigt håller SVT fast vid ståndpunkten att fritt få välja hur man arrangerar debattlokalen, vilket de har sin fulla rätt att göra. I ett fritt och demokratiskt samhälle ska media aldrig behöva ge efter för påtryckningar utifrån. Om media gör det tappar de både trovärdighet och oberoende.

I praktiken har alltså både Socialdemokraterna och SVT målat in sig i var sitt hörn, en situation som ingen av dem verkar kunna ta sig ur.

Jag undrar hur det kommer att se ut när det blir TV4s tur att arrangera TV-debatt. Om TV4 väljer en liknande uppställning som SVT i debattlokalen - kommer Socialdemokraterna att delta då? Men om TV4 istället väljer en annan uppställning  - kommer det då att anses som en eftergift åt Socialdemokraterna?

Som opinionsläget just nu ser ut måste nog Socialdemokraterna ta alla chanser att debattera mot sina politiska motståndare. Om inte Socialdemokraterna själva talar om att de står för ett alternativ till Alliansens högerpolitik så kommer heller ingen annan att göra det.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Zarah

Instämmer till fullo i ditt inlägg, även om jag totalt missat att Juholt nekar deltagande bredvid SD. Kanske beroende för att jag är mer i andra länder än i Sverige - åtminstone i tankarna...

#2 - Micke

Och här har man skrutit om hur man vågar ta debatten med sd...så gör man så här...jag är ytterst besviken....rena sandlådan :(



Men ändå..ha en trevlig helg Per-Anders :)

#3 - Tant Marit

Jag blir så j'la besviken på Juholt! Jag kan bitvis förstå varför han gör som han gör, men nej, det är fel, fel, FEL!

Jag har ett (tycker jag) kreativt förslag åt SVT. Om de lägger debatten till en stor sandlåda, då lär Juholt och de andra komma...

Fungerar inte det, så skulle de kunna försöka med en ankdamm hos TV4...

Bara en tanke.

#4 - Selma

Att hålla på principer gör att man lätt uppfattas som tjurig. Ibland är det värt det, i det här fallet är jag lite tveksam.

#5 - Per-Anders

Zarah: Mina tankar är också ibland på annat håll. Exempelvid i Kroatien där jag semestrade i somras.



Micke: Bättre att stanna kvar i sandlådan och ta debatten.



Tant Marit: Sandlåda eller ankdamm är frågan.



Selma: Jag är också lite tveksam i det här fallet.

#6 - Annelie Esséus

Jag tror minsann att han har skitit i det blå skåpet nu, Juholt.

Han finns inte i min ordlista längre, jag har tryckt på knappen "Ignorera".

Varför är alla så rädda att diskutera med SD? Det vore väl ett utmärkt tillfälle att "trycka till" dem.

Man kan inte bara bete som en tjurig barnunge och vägra. Det där är en form av mobbing, tycker jag. Och med mobbning kommer man ingenstans!