En yster hjortkalv på grönbete



När jag för några veckor sedan var på väg hem från Vilhelmina sprang plötsligt en hjortkalv över vägen. Eller är det en älgkalv? Ung och yster var den i alla fall, och för att undvika en kollision så blev jag tvungen att stanna bilen. Det unga djuret hade ett synnerligt spralligt rörelseschema och i högre grad skuttade än sprang.

Snabbt fick jag upp kameran och fångade djuret i sin vilda framfart.

Men som sagt: Min kunskap om djurriket är inte tillräcklig för att kunna göra en artbestämning. Är det en älgkalv eller en hjortkalv eller är det kanske något annat sorts djur? 

Klicka på bilden ovan så startar bildspelet. OBS! Flytta muspekaren bort från bilden när du startat bildspelet så slipper du se den störande informationstexten. 


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Har ingen aning om sådana djur heller - men häftigt fångat. Om det är en älgkalv så är den väldigt klen - så jag gissar på hjort. Ska bli kul att se om några andra vet. Bloggosfären är ju en levande uppslagsbok:-)

#2 - Birgitta

Fint fångat och väldans påpassligt :)

Älg tror jag inte det är men ngn form av hjortdjur :)

#3 - AnnaKK

Det var baske mej påpassligt att få fram kameran där i rappet! Och att även komma ihåg att det finns seriebildtagning på den!! (Något jag ofta glömmer bort iallafall). :-D



Det är inte en älg. Har ni kronhjortar där uppe??? För en dovhjort är det inte heller...

#4 - mimmione

SV; vi hade lite problem med rösträkningen förra gången var någon påse som kom bort i hanteringen. tycker oxå det ser ut som en hjort, men det kanske är en ny slags hybrid som du är ensam om att ha fotograferat, grattis i så fall....

#5 - Kerstin

Härligt bildspel!

Tror inte det är älgkalv, men rasande söt!