Årsfest med s-föreningen



Långbordet i bostadsområdets kvartershus är dukat till fest och på menyn står det porterstek och potatis. Det är årsfest hos den lokala socialdemokratiska föreningen och mellan tuggorna sjunger vi arbetarsånger ur sångboken Tidens sångbok. Föreningens ordförande meddelar att partiet nu är på gång igen och att vi måste berätta för omvärlden hur roligt vi har när vi har årsfest.
 
Ur sångboken sjunger vi bland annat Helgdagskväll i timmerkojan av Dan Andersson:
 
"Bort, längtande vekhet, ur sotiga bröst,
vik, bekymmer, ur snöhöljda bo!
Vi ha eld, vi ha kött, vi ha brännvin till tröst,
här är helg, djupt i skogarnas ro."
 
Jag är visserligen inte längre medlem i den här s-förening (därför att jag flyttat till en annan kommun), men min relation med föreningen är god och eftersom jag fortfarande gör föreningens informationsmaterial brukar jag varje år bli bjuden på årsfesten. Jag gillar att gå på fester där jag får diskutera politik.
 
Under kvällen bjuds vi också på diverse lustfyllda aktiviteter, bland annat ett frågeformulär där våra kunskaper om arbetarrörelsen sätts på prov. Själv kunde jag endast svaret på en av frågorna (Vilket fackförbund är inte med i LO? Svar: Hamnarbetarförbundet). Däremot hade jag inte en aning om att SSU faktiskt är LOs ungdomsförbund (och inte bara socialdemokraternas).

Om 27 dagar väljer socialdemokraterna en ny partiledare och i media spekuleras det hårt vem det kan bli. Själv vet jag inte om jag vill se vare sig Östros, Österberg, Damberg eller Eneroth som ny partiledare. Helst skulle jag vilja se en kvinnlig partiordförande men om Veronica Palm och Lena Sommestad är det bästa partiet kan skaka fram efter Mona Sahlin blir jag förvånad.

Förhoppningsvis får socialdemokraterna en partiledare som håller begreppen solidaritet och rättvisa högt, men som också är medveten om hur dagens samhälle ser ut.

Bilden ovan: Efter maten kom vi in på tänkbara lösningar av världsproblemen, och på hörnet där jag satt kom fenomenet sociala medier högt upp på agendan. Jag drev tesen att socialdemokraterna måste bli bättre på att utnyttja de möjligheter som sociala medier ger och som illustration till diskussionen gjorde en av mina bordsgrannar en mind-map på bordsduken. Gillar den!


Aftonbladet:
S vill inte avslöja några namn
Här är väljarnas krav på nästa partiledare
Nye S-ledarens deadline närmar sig med stormsteg
Namnen klara – i dag

DN: S i ”namnlöst” möte om ny partiledare
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - Cina

Vad roligt att gå på fest! Själv är jag inte alls bekväm med någon av de föreslagna kandidaterna. De är inga som gjort något större intryck på mig. En modernisering är ändå nödvändig tror jag.

Själv är jag, som tonårsmamma, för tillfälligt mest engagerad i skolpolitiken och upplever just det som väldigt, väldigt trögt och tungt just nu. Och viktigt!

#2 - mimmione

håller med om namnen, det här med sociala medier så måste de använda sig av dom, det är det som är framtiden kankse inte för alla gamlingar, host, host, inte jag då, men vill man nå ungdomar, är det nog ett måste

#3 - Beate

Visste inte att du var sååååå aktiv i S. Mindmaps - ja.... de funkar då inte för mig. Men hoppas att du njöt av maten som lät väldigt god;-)

#4 - Per-Anders

Cina: Det är alltid roligt att gå på fest.



Mimmione: Det parti som kan utnyttja de sociala mediernas fulla potential har mycket att vinna.

#5 - Per-Anders

Beate: Jodå, jag är faktiskt semiaktiv i partiet. Idag sa Håkan Juholt (s) att det finns en kandidat till partiledarposten som ännu inte vet om det. Tänk om det är jag...

#6 - marina

Jag tycker att bordsgrannens mind-map ser ut att vara en bild av det sätt som de flesta försöker lösa världsproblemen på...;)

#7 - Kerstin

Smart att återvinna en vit pappersduk!

Tack för Goda ord, jag tog dem till mig!

#8 - Lotta

Jag har min fest framför mig.....men jag jobbar så det blir bara att titta in för min del. Hoppas det är Björn Fries från Nättraby i Karlskorna som får förfrågan :-), eller du då naturligtvis.

Lycka till!

:-)