När björnen blev pissed off av off-piståkning



En 12-årig pojke som åkte off-pist i Funäsdalen råkade komma för nära en björn i ide. Björnen blev sur och drog ner pojken i idet där han bet och rev honom. Jag kan på sätt och vis förstå björnen. Om någon skulle störta in i mitt sovrum med skidor på sig när jag försökte sova skulle jag också bli förbaskad.

Kanske man skulle kunna säga att björnen blev pissed off av pojkens lite väl närgångna off-piståkning.

Efter pojkens ofrivilliga besök i björnidet försvann björnen och lämnade sina ungar kvar. Idag kom beskedet att björnungarna avlivats för att de var i ett alltför dåligt skick. Lyckligtvis överlevde den 12-årige pojken och kommer förhoppningsvis att slippa framtida men.

Bilden ovan har jag tagit i Piteå och visar ett björnskinn, inklusive björnhuvud, som var monterad på en vägg på ett av de arbetsplatser jag besökte förra veckan.


Aftonbladet:
Polisen: Björnungarna har avlivats

DN:
Övergivna björnungar har avlivats
#1 - Ann Catrine

Ja, Herregud vilken osannolik historia!



#2 - Beate

Man kan ju hoppas att pojken inte pissed off björnen med avsikt. Tur såklart att han överlevde. Tragiskt att björnungarna fick avlivas.

Att sätta upp uppstoppade djur på väggen är det värsta jag vet. Smaklöst till max!!!