Dynazty bäst i kvällens Melodifestival



Vilken var då bästa artisterna i kvällens Melodifestivalfinal? Jo, Dynazty förståss. Deras version av förra årets vinnarlåt This Is My Life var ju riktigt halvgrym, och det kändes nästan som om låten var skriven just för dem. Nu framfördes ju den låten utom tävlan och beträffande de tävlande bidragen så finns det inte så mycket att säga.

Eric Saades och Danny Saucedos låtar kan väl beskrivas som traditionell gaydisco och hemma i våran TV-soffa handlade diskussionen mest om huruvida Nicke Borgs låt var en hårdrockballad eller bara en rockballad. Själv försökte jag väcka frågan om man kan beteckna Sanna Nielsens låt som gaydiscoballad, men ingen hängde på den provokationen. 

Den låt som fastnat i mitt huvud är nog ända Spring för livet med Sara Varga. Det är både kul och lite oväntat att en schlagerlåt med ett angeläget innehåll blir framgångsrik. Det här med våld i den svenska familjeidyllen verkar vara något som många känner sig berörda av.

Hemma hos oss brukar vi ha som en liten sport att tjoa till när schlagerlåtarnas tonartshöjning kommer. Därför blir det ett litet antiklimax när det ibland dyker upp någon låt som inte har en höjning. Själv undrar jag när den första schlagerlåten med en tonartssänkning kommer. Fast den kanske redan finns?

Kvällens vinnare, Eric Saade, kommer att representera Sverige i Eurovision Song Contest som kommer att hållas i Esprit Arena i Düsseldorf i Tyskland den 14 maj (under förutsättning att han klarar semifinalerna den 10 och 12 maj). Bilden ovan har jag tagit på mig själv på Düsseldorfs flygplats i väntan på min flight till Stockholm.


Aftonbladet:
Saade vann schlagern
Läsarna: Här är den riktiga vinnaren
Läsarna: ”Röstskandal den här veckan också

DN:
Saade höll för favorittrycket

ST:
Eric Saade krossade allt motstånd
Något av det sämsta som SVT har släppt ifrån sig
Nytt fel i schlagerns röstning
Danny föll på målsnöret

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - HP Andersson

Dynazty - just nu mest en blek kopia av Skidrow. När de slutar kopiera och hittar sin egen still kommer de att kunna gå hur långt som helst...

#2 - Larz

Jajamänsan, jag tycker att låten de framförde lät misstänkt lik Anna Bergendahls This is My Life. Undrar hur det kan komma sig.

#3 - Soctanten

Gsydisco är ju grymt! Isåfall är jag gay för jag tyckte Danny var toppen :)

#4 - Sara

Dynazty (som är Melodifestivalsaktuella!) har nu släppt en Sampler på det kommande albumet! Lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=sV1nw4t_Woc