Jag ser fram emot nya motorvägen vid Iggesund


I år är det 35 år sedan jag tog körkort. Under dessa år har jag i tur och ordning ägt sex bilar (samtliga Volvo) och bakom rattarna på dessa har jag gett mig ut på både många och långa resor. Ofta har långresorna ägt rum i semestertider och nästan lika ofta har de inletts med att jag tagit E4 från Sundsvall med riktning söderut.

Att köra bil på E4 mellan Sundsvall och exempelvis Stockholm är ingen höjdarupplevelse i sig. Naturen är trist, vägen är ännu tristare och för mig handlar det enbart om en transportsträcka. Den enda höjdpunkten brukar vara Tönnebro, strax söder om Söderhamn. Där stannar jag till för att sträcka på benen samt gå ner till sjön för att titta en stund på kanadagässen.

Men under årens lopp har E4 mellan Sundsvall och Stockholm blivigt trevligare. De smala och krokiga vägavsnitten har ett efter ett ersatts av nya och bättre vägar, som förutom säkrare körning även medger högre hastigheter och därmed kortare restid. Jag föredrar helt klart att köra på en motorväg i 110 kilometer i timmen (typ sträckan mellan Gävle och Älvkarleby, som numera även är förlängd söderut förbi Uppsala) än en smal och krokig 90- och 70-väg (typ sträckan mellan Gnarp och Jättendal).      

Lyckligtvis är också fler nya vägavsnitt på gång. Idag berättar Sundsvalls Tidning om den nya motorvägen söderut från Hudiksvall som dras förbi Iggesund. Skönt, tycker jag. När den nya sträckan öppnas i oktober blir restiden mindre och körningen roligare.

Självklart innebär den nya vägen förändringar för livet i Iggesund. Förutom ett mindre trafikflöde genom tätorten (som borde bli en fördel för de boende) påverkas naturligtvis förutsättningarna för näringsidkarna på orten. Men vad är alternativet? Ska man låta bli att förbättra E4 bara för att kunna rädda några bensinstationer och grillkiosker i Iggesund? Förhoppningsvis innebär förändringarna istället att näringslivet i Iggesund stimuleras till ytterligare utveckling.

Nu ser jag fram emot en ny körupplevelse på nya E4 söder om Hudik.

Bilden ovan: Av någon anledning har jag vid flera tillfällen fått bensinstopp efter E4 mellan Sundsvall och Stockholm. Klantigt av mig eftersom bilen varnar för låg bränslenivå via instrumentpanelen. Med bensindunken i handen har jag därför gått långa sträckor i jakten på en bensinmack. Vid ett tillfälle använde jag en avkapad petflaska som jag, med hjälp av mina passagerare, kunde fylla på bensin i tanken.


ST:
"Självklart kommer vi att drabbas"
"Bättre transporter med nya E4"
Ny vägrestaurang planeras efter nya E4
Här är vägen som för oss närmare Stockholm


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Beate

Ja tänk om du får soppatorsk vid Iggesund nästa gång;-) Då blir bensinstationen ju riktigt glad att det nu finns en ny motorväg...

#2 - AnnaKK

Det ingår i årets semesterplaner att åka E4:an norr ut. :-) Hoppas det inte är lika trist att se sträckan norr om Stockholm när man gör det för första gången...? Och Tönnebro lägger jag på minnet för lämpligt pausställe. Tack för tips!! :-)

#3 - Lennart

Själv tycker jag att sträckan Gbg-Örebro-Stockholm är tristare än döden. Den är så seg att jag nästan somnar.

#4 - Per-Anders

Beate: Fast nackdelen med de nya motovägarna är ju att de ofta är dragna långt bort från tätorterna och bensinmackarna. Det är också ganska otäckt att promenera med en bensindunk i handen på en motorväg.



AnnaKK: Det finns även flera ställen at tstanna på. Men jag gillar Tönnebro. Där finns bland annat en trevlig vägkrog.



Lennart: Jag har åkt där ett par gånger. Håller med dig.

#5 - Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

#6 - bo granholm

Fakta är att dom flesta som kör E4an.använder vägen för att transportera sig från punkt A till B, på snabbast och säkraste sätt, (yrkestrafik/tjänstetrafik), för dom är nya vägen en riktig höjdare.Punkt. För Turister, runtomkringkörare, gångtrafikanter,cyklister,fågelskådare finns fortfarande gamla vägen kvar, använd den ni. varför får inte vi som kör nya vägen också se den fina naturen som ni "naturmänniskor" tydligen vill ha för er själva. Jag kommer att njuta av den nya vägen/naturen.

Huddinge/Viskan