Nå framgång med rätt historia
Igår såg jag kulturmagasinet Kobra på SVT 2. Avsnittet handlade om den unge författaren JT Leroy som slog igenom 1999 med romanen Sarah. En viktig del av JT Leroys image var hans egen bakgrundshistoria som bland annat handlade om prostitution och narkotikamissbruk. JT Leroy gjorde också framträdanden, ofta besynnerliga och alltid iklädd peruk och solglasögon, där han läste högt ur sina böcker. Förutom att hans böcker blev storsäljare blev han själv också en populär kultfigur.
Men 2005 kom avslöjandet att JT Leroy bara var en bluff. JT Leroy existerade inte, utan böckerna var skrivna av en 40-årig dam vid namn Laura Albert och vid alla framträdanden hade JT Leroy spelats av den 20-åriga Savannah Knoop. När bluffen var ett faktum blev alla JT Leroys beundrare jättebesvikna. Deras kufiske idol fanns helt enkelt inte, och beundrarna kände sig grundlurade.
Jag hade tidigare inte hört talas om vare sig JT Leroy eller romanen Sarah men jag häpnar över hur lätt man egentligen kan lura människor. Med rätt timing och en "snygg" story kan man uppenbarligen komma hur långt som helst.
Inom reklamens värld finns idag begreppet Storytelling som går ut på att förstärka ett varumärke med hjälp av en lämplig historia. Många svenska företag använder Storytelling i sin marknadsföring när man vill skapa en (positiv) myt om det egna företaget. Ovanstående historia om JT Leroy är ett lysande exempel på hur Storytelling kan göra en affärsmässig verksamhet framgångsrik.
Frågan är därmed om vi kan lita på den information vi får. Ta exempelvis bloggen du läser just nu. Finns det något som tyder på att personen bakom Per-Anders blogg egentligen existerar? Finns Per-Anders över huvudtaget eller är storyn om villan i Timrå, sambon och vedhögen bara en bluff?
Tänk om personen bakom denna blogg egentligen är någon annan som bara använder Per-Anders blogg som pseudonym.
Tanken svindlar. Vem kan det vara?
Bilden ovan: Vem är det egentligen som klipper gräset där på villatomten i Timrå?
Läs även andra bloggares åsikter om Kobra, kultur, JT Leroy, litteratur, kult, Laura Albert, Storytelling, Timrå