Studenten är firad


Idag har vi haft studentfirande här hemma. En av våra yngre familjemedlemmar har gått klart sin gymnasieutbildning och därmed tagit studenten. Att ta studenten är ju en omfattande ritual. Det är fester, baler, Champagnefrukost och en rad ytterligare aktiviteter. Och så förståss mösspåtagningen, följd av studenternas promenad utför trappan då de ska möta anhörigas och vänners gratulationer.

Jag tänker på när jag själv gick ut gymnasiet för typ 35 år sedan. Vad jag minns var studentfirandet inte lika omfattande som idag, och jag var heller inte så intresserad av att bli firad hemma. Som jag kan minnas så var det enda firandet en fest med klasskompisarna den dagen vi slutade.

Undrar egentligen om mina minnen är representativa eller om firandet faktiskt var mer omfattande än så. Är det jag eller är det tiderna som förändrats? Eller är det kanske båda?

Nu är jag trött och tänker lägga mig.


Läs även andra bloggares åsikter om
#1 - Lotta

När jag kom in till stan idag så var studentfirandet i full gång...glada överförfriskade ungdomars hesa röster hördes över Trossö :-)

Hoppas på sol här i morgon :-)

#2 - AnnaKK

Ah, här var ju studentfesten! :-) Jag ska på en sådan ikväll, men här är det tyvärr inte lika soligt som på ditt foto.



Sonen slutade gymnasiet för ett år sen, och han ville inte fira nåt alls. Delvis för att han hade valt bort så många ämnen att han inte kunde få fullständiga betyg, så det kändes väl inte som att han tog studenten då... Och det tycker egentligen inte jag heller - men att han äntligen, efter många års vantrivsel i skolan, skulle få sluta den och dessutom hade ett fast jobb att börja på på måndagen där efter, DET tyckte jag och maken fanns all anleding att fira. Så det gjorde vi!! :-)



Den motsträvige sonen skickades iväg till skolan även på avslutningsdagen, men han hade varken mössa eller kostym - ja, ska sanningen fram så hade han lånat en finskjorta av en kompis och på fötterna tog han makens finskor... <:-) Sen blev det ju faktiskt mycket roligare i skolan den dagen än vad han ens hade kunnat föreställa sej, så den där utspringningen klockan 17, som han iförväg absolut inte ville vara med om, stannade han faktiskt kvar till. Så de sista minnena han har av sin gymnasietid blev trots allt ljusa och riktigt kul!! :-)



Nästa år tar dottern studenten, och hennes sådan lär väl inte bli samma lågbudget-variant kan jag tänka mej. Men den dagen den sorgen! :-)



Trevlig helg!!!

#3 - Kerstin

Natti,natti!

Är nog tiderna som förändrats?!

#4 - Lennart

Min studentfest var inte så avancerad. Jag var något enkelt klädd, istället för att som alltid vara klädd i svart kostym, skjorta och slips hade jag ljusa uddabyxor, blazer och pikétröja. Sen tågade vi genom stan och viftade med flaggor. På kvällen hade vi en liten fest hemma med några bekanta. Det var det hela. Jag tyckte att det var helt OK. Jag gillar enkla saker och tycker det är lite besvärande om det ska var en massa glam eller ska kostas på med en massa onödiga saker. Jag köpte ingen studentmössa heller, vilket mamma blev lite besviken över.

#5 - Marina

Det mesta var väl "lite anti" på det ljuva 70-talet, så även studenten, så det var väldigt enkel klädsel, men fest hade vi i alla fall, det vet jag!!