Jag vill pryda den nya 200-kronorssedeln



Just nu pågår diskussionerna om hur Sveriges nya 200-kronorssedel ska se ut. Många tycker att Astrid Lindgen ska pryda sedeln, men jag är inte så säker på att jag håller med. Varför inte istället Björn Ranelid? Eller Peter Englund? De är ju också författare.

Fast egentligen tycker jag att det är undertecknad som kunde få pryda den nya sedeln. Jag är visserligen inte författare men väl bloggare, och det är väl en sorts författare det också.

Faktum är att jag gjort ett förslag på hur den kommande sedeln skulle kunna se ut. Med mitt ansikte på framsidan (se bilden ovan). Tänk att få betala med den papperspengen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Jo - why not;-)

Du är fantastiskt duktig på PS och montage:-)

#2 - Kerstin

Varför inte! Du ser ju mild och god ut!

Hur vill Du ha baksidan?

#3 - Elisabeth

Det vore toppen, du får representera hoppet i vår kaotiska värld, en trygg, glad, trevlig ljuspunkt i mörkret, du ser rätt bra ut också.



Inte vill vi ha några uppblåsta bråkstakar som Ranelid och Peter Engström på våra pengar.



Men Torgny Lindgren kanske, på pengen, mycket klok och filosofisk, och den eftertänksamma dialekten han talar, 100 poäng där.



Ja visst är du författare, själv skulle jag aldrig ens få ihop till en blogg, du vet...orka.



Trevlig helg!

#4 - Mimmione

vet inte jag det ja, om jag fick rösta fick nog kära Astrid min röst

#5 - Elisabeth

Måste bara få visa det här, är det fult, fint eller skoj?

http://www.nwt.se/arjang/article833053.ece

#6 - Lennart

Det där ser helt OK ut tycker jag, men jag vet inte om jag kommer att använda en sån där sedel så ofta. Jag använder oftast mina kort, plus så gillar jag Euro mer. Tror faktiskt att då jag handlar med kontanter så blir det mest med Euro. Har en laddning sedlar liggandes både hemma och i Tyskland. Jag har bl a två st 500 Euro-sedlar hemma och då folk ser de blir de både uppjagade och förvånade. Finns det såna sedlar? är det flera som har sagt.

#7 - Per-Anders

Beate: Äsch då... med Photoshop är det enkelt.



Kerstin: Ja, just ja. Allting har ju en baksida. Tänkte inte på det.



Elisabeth: Fast jag tror du skulle ha mycket intressant att berätta på en blogg.



Mimmione: Du är inte ensam om att hålla på Astrid Lindgren.



Elisabeth: Jag tycker den röda isen ser ut som ett konstverk. Ganska coolt.



Lennart: Jag kan tänka mig att även pryda en Eurosedel. Inga problem.

#8 - Maggan i Sundsvall

Hmm... Är det det som kallas hybris?! ;-P

#9 - Per-Anders

Maggan: Precis. Hybris är ordet.

#10 - AnnaKK

Öh... Känner att jag börjar bli för gammal för nymodigheter - vill hellre ha tillbaka såna sedlar som fanns förr!? Tänk när man kunde betala för sej med 10 000-kronors sedlar tex - de hade då sannerligen varit gångbara än idag! >:-) För när sjutton räcker det med 200 spänn???

#11 - Per-Anders

AnnaKK: Jag tror inte jag ens sett en 10 000-kronorssedel i verkligheten.