Fototriss: Konst ska vara konstigt



Vad är egentligen konst? Är konst en vacker tavla som utgör en fin dekoration på väggen? Eller är konst en spännande installation som väcker betraktarens känslor och funderingar? Själv håller jag nog på det senare alternativet. Veckans tema hos Fototriss är Konst eller konstigt, och det passar mig bra.

Ovanstående bild visar ett exempel när naturen och industrin skapar konst tillsammans. Bilden tog jag härom dagen på Östrands massafabrik i Timrå. Motivet är en hängande järnkätting som det frusit is på.


Bilden ovan är ett konstverk jag skapat alldeles själv. Det finns att beskåda på vår villatomt. Järngrejen i mitten har jag hittat nere vid havet och jag tror det är en del av någon sorts vev eller ett spel, eller något dylikt. Jag är inte så mycket för att ha trädgårdstomtar eller fejkade brunnar på tomten. Tycker det är mycket snyggare med en järnvev i en stenhög.


På en av de fotokurser jag har gått sa läraren att vi skulle lära oss att göra bilder, inte ta bilder. Han menade att trycka ner avtryckaren på kameran var bara en del av jobbet. Att göra en bild handlar minst lika mycket om jobbet framför datorn. Ovanstående bild är tagen i ett av Sundsvalls varuhus, i vårt vardagsrum samt nere i vår källare. Samt inne i min dator.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - joanna- Att leva med Aspergers syndrom!

Vill du bli dagens blogg?

Passa på att gå in och anmäl dig!



De pågår även andra tävlingar så anmäl dig och ha chansen att vinna fina priser:)



eller kanske Följa varann på bloglovin?

Eller ställ en fråga i min "bloggsvarsruta" och bli länkad!

(obs ställer ni en fråga som redan är ställd raderar jag dem och ni blir då inte länkade)

#2 - Pialotta

Triss i tre riktigt konstnärliga bilder.. så härligt att se.. Fotokurser är säkert nyttigt att gå:)

#3 - ScandinAsian Taste

Gillar dina (kons)tiga skarpt! tack gör #gilla/ Micke

#4 - Beate

Ja du har då lärt dig mycket på kurserna - å det har jag ju sagt förut men ettan är så helt klockrent - även utan kurs;-)

Tvåan är - ja bara wow och jag skulle vilja ha "grunkan" på min balkong:-)

#5 - Anneli - A'la Foto

Klok lärare du hade på fotokursen! :O)) Cool bild har du också fått till! Men den första blir min favorit. Naturens konstigheter! :O))



Ha en superskön söndag!

#6 - Gärdsmygen

Första fotot är så vackert!!!

#7 - Långt borta och nära

Eftersom jag också vill göra installationer ute så är stenhögen och järnskrotet min favoritbild, längtar till barmark - men första fotot är såå vackert och trean är så roligt och kreativt och visar att du är en expert på Photoshop el vad du nu använder för program förutom din underfundighet innanför pannbenet.

#8 - Beppan

En läcker konsttriss!!! Gillar alla tre bilderna. Du är en fena på photoshop...

#9 - Barnens Hjältar

Riktigt fina bilder och definitivt konstig är bild nummer tre. Kul med fotoläraren so uttrycker sig så :-)

Kreativiteten flödar ..

#10 - Anna

Det är i betraktarens ögon som avgör.... Naturens skapelser är vackert, fotomontaget är ruggigt! Bra triss! Anna

#11 - Jane

Snygg triss - den första bilden var vacker naturkonst som blev min favoritbild, den andra är riktigt häftig - bra "skulpterat" av dig ;)

Den tredje var kul - frågan är vilka bilder kan man verkligen lita på om de är som du säger - att det mycket görs framför datorn?! Nej, då föredrar jag en "naturlig" bild :)



PS En OH - bild är en bild som du kan göra på transparent plast eller glas ovanpå en overhead. Tillfällig konst som man kan ändra (om man använder flytande saker osv) Kul att experimentera med- resultaten kan man ju måla/fotografera av om man vill ha det kvar.

#12 - tPix

Länge sedan jag gick fotokurs (den analoga tiden). Det var intressant att läsa din text för så tycker jag också. Dessutom har du fotat konstiga bilder!!

#13 - Chris

Intressant vad din fotolärare sa för det finns ju en massa olika åsikter i ämnet kring bildbehandling. En del anser ju att det är inställningarna i kameran som är det som gör kameran och att efterbehandlingen ska vara så obefintlig som möjligt och sen är det hela skalan till att nästan skapa bilden helt i program. Finns som tur är inget rätt och inget fel.

#14 - Camilla - Bilder Av Livets Lust

Åh, här finns en Timrå-fan ser jag...

här finns en till!

E uppvuxen där...



Wow, va läcker kättingen är...

den blir definitivt min favvo i din triss!

#15 - Mia

Åh, en sådan kurs borde jag gå! Gillar den tredje bäst... den sätter igång fantasin, de båda andra är "bara" vackra! :-)

#16 - Glenn J Unger

Vad härligt att du skriver att man skall göra bilder också för visst pågår mycket av bildskapandet hemma vid datorn.

Gillar din triss och att du kallt konstaterar att konst skall vara konstigt - ligger nog mycket i det.

Isbilden på kättingen seglar upp som favorit och bilden från källaren är nog mer åt ... det konstiga hållet - om än skoj och konstnärlig.

Ha en supersöndag.

Glenn

#17 - Maj Korner

Den första gillar jag bäst, jag tycker om när ljuset ser ut att lysa upp istappen inifrån.

#18 - Bildgatan

Tycker om tolkningen av temat och är benägen att hålla med dig med tanken om att konst måste väcka något inom en för att jag ska kalla det konst, oavsett om det är en vacker tavla eller en installation av något slag.



Alla dina foton är konst och genom att fota dem och sedan behandla kan även andra få beskåda konsten.



Läste i någon fototidning att ett foto alltid ska in i bildbehandlingsprogrammet oavsett hur bra jag tycker att den är oredigerad. Kan vara sant men ... Jag vet inte hur mycket, eller om, du har redigerat den första bilden och den tycker jag är ett vackert konstverk. Värt att hänga upp någonstans som en tavla? =)

#19 - Monkan

Fin konst av naturen i bild ett och fin konst av dig i bild två, rostigt järn är fint. Intressant montage i bild tre, snyggt snitt, de måste ha bra verktyg ;) Min favorit är första bilden.



Det är snö på skylten. Alla bussar var inställda fredag kväll så jag fick gå hem från affären med två tunga matkassar och diverse annat att kånka på, men när jag såg "snögubbeskylten" var jag tvungen att ställa ner allt och ta ett par bilder. Tänkte inte på att det kunde se ut som nåt annat än snö för jag visste ju själv vad det var :) Har lagt upp en redigerad bild nu.

#20 - Elisabeth

Tycker du fått till en väldigt härlig triss! Den första bilden blev min favorit. Ljuset är toppen. Ha dé!

#21 - mimmione

den översta bilden är jättefin, den understa blir jag nästan lite rädd för

#22 - Huskatt

Aha...så det är förklaringen till att mina bilder ser ut som...skit :D

#23 - Barbro S

Har snart skrattat färdigt åt sista bilden:) efter att ha beundrat den första (mest) och andra som fin naturlig konst. Men det skulle ju vara konstigt också.

#24 - Jah Hollis

Fin triss och bra resonemang kring frågan om konst och konstigt.

Installationer i all ära, men att få skåda William Turners målningar i verkligheten slår det mesta. Realism och fantastiskt ljus och fantastiska färger i ett.

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/turner/



Men är inte din nedersta bild lite huvudlös? :-)

#25 - Birgitta

Mycket bra bilder för temat - på pricken :)

#26 - marina

En liten trädgårdstomte på stenhögen kanske skulle ha gjort sig bra, vem vet...;) Annars känner jag mig nog lite tråkigt traditionell och gillar de första två bäst (beror troligen på att jag inte har lärt mig att göra såna där fotomontage på datorn och bara är avundsjuk!!)

#27 - Carola

Tre snygga konstverk allihop. Alla på sitt vis.

#28 - Anni

Hellre rost än trädgårdstomtar - helt klart!



Sedan är jag personligen inte överens med din lärare, men det är en helt annan sak ;-)

#29 - Lennart

Jag har lärt mig att konst kan vara vad som helst. Konstnärer kan också vara och bete sig hur som helst, vilket de oftast är och gör. Jag har ett starkt minne från då jag var 4 år, tror det är mitt första egentliga minne från då jag var liten gosse. Mina föräldrar kände en konstnär och vi var bjudna hem till honom på vernisage en gång till hans sommarhus en bit från där vi bodde. Jag kommer ihåg en massa äldre människor, härliga, färgglada och trevliga tavlor och en varm atmosfär. Det är inte den enda konstnären vi känner/har känt utan några till, plus några härligt sköna professorer i Uppsala (mina föräldrar läste där) och intrycket jag har fått är att det är sköna människor som är helt i linje med sig själva. Har många minnen från då jag var 10-11 och gick runt bland korridorerna på universitetet i Uppsala och då någon äldre professor såg mig vinkade han in mig till sitt rum och började berätta om historia eller litteratur. På det psykologiska fakultet träffade jag sköna professorer och docenter och det är från de åren i min tidiga ungdom jag aldrig har fattat vad som är lagom och normalt.

#30 - Marie-Louise

De två översta bilderna var underbart vackra, riktig konst enligt min mening. Den sista bilden var mest konstig men det kan vara konst det med.

Väldigt bra och fin fototriss.

#31 - Cina

Det var både vacker och konstig konst så du har lyckats helt... Gillar den översta bilden mest.

/cina