Dags att äta igen



Att kunna äta stora mängder mat handlar om träning.

Härom dagen var det ju julafton och här hemma hade vi ett rejält firande. Det var massor av mat, släktinger och julklappar. Själv åt jag så att byxknappen lossnade och fortfarande, tre dagar senare, känns det i magen att jag faktiskt åt för mycket. En mix av grillade revbensspjäll, gravad lax och chokladpraliner (med chilismak) i stora mängder gör ju att man känner sig lite matt och smått illamående efteråt.

Men jag inser att ätande är en träningssak. Jag är ju inte van att äta så mycket, men jag tänker att om jag tränar ordentligt på att äta mycket kanske det går bättre sedan. Det gäller bara att ta sig igenom det första stora målet mat, så att magen vidgas, för att det ska gå lättare sedan.

Fast jag kan ändå inte låta bli att undra varför julfirandet ska vara förenat med allt detta ätande? Jag läser i ST att detaljhandelns försäljning i Sverige under december uppgick till ofattbara 65 miljarder kronor. En stor del av de pengarna är inköp av mat som gör många av oss överviktiga.

Fast nu är det färdigskrivet för denna gång. Dags för middag. Det ska bli gott med mera mat.


Läs även andra bloggares åsikter om mat, jul, frosseri