Man borde titta mer på stjärnorna



Vi färdas hemåt i natten. Sambon bakom ratten och jag bredvid. Vi har varit på middag hos goda vänner och genom bilfönstret ser vi en rad med ljuspunkter på himlen. "Titta, Karlavagnen", säger jag.

"Jag tror det är positionsljusen på en lyftkran", säger sambon.

Vi sitter tysta ytterligare en kilometer på motorvägen.

"Nuförtiden är det inte så ofta man ser stjärnbilder. När jag var liten såg jag Karlavagnen lite då och då. Och Orions bälte. Finns inte stjärnbilder numera?", undrar jag.

"Det var faktiskt inte så länge sedan jag senast såg Karlavagnen", säger sambon. "Titta uppåt, du också, nästa gång det är stjärnklart!"

Jag tittar ut genom bilfönstret men ser inga stjärnor. Det är regn i luften och himlen är bara svart. Tyst undrar jag varför jag numera inte brukar titta efter Karlavagnen. Jag gjorde ju det som liten. Tänk om jag missat något under alla dessa år. Kanske stjärnhimlen blivit uppgraderad och det tillkommit nya stjärnbilder. Tänk om man numera kan ladda ner stjärnor via Internet.

Sambon svänger in på vår gård och vi kliver ur. Jag tänker: "Man borde titta mer på stjärnorna."

Natthimlen på bilden ovan innehåller inga stjärnor, men väl en lysande måne. Jag tog bilden för några veckor sedan i Kroatien.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Beate

Vi har funderat på samma sak här faktigkt och kommit underfund med att stjärnbilder ser man bara om natten inte "förvrängs" av störande ljus typ hus, bilar, utomhusbelysning med mera. Utomland ser man hur många stjärnbilder som helst - där det är mörkt omkring en alltså.



PS. Ska inte kommentera faktum att din sambo kör och du sitter bredvid... det är samma sak här nämligen: två eller tre glas vin - då kan jag lika köra utan att dricka;-) DS

#2 - Kerstin

Stjärnorna finns kvar!

I höstens nattmörker kommer Du att se dem tindra klart, även Karlavagnen, jag lovar!

#3 - Selma

Man bör titta på stjärnorna. Ibland om jag kör bil i mörker stannar jag där det är öde och tittar ordentligt. Kanske är det för ljust i stan för att de ska kunna konkurrera.

#4 - Micke

Instämmer...kollar på stjärnhimlen ibland, dock borde man göra det oftare..helt klart.



Gjorde det jämt som liten...är det åldern?



Finns inte mycket som är lika avkopplande som en stjärnklar natt...!

#5 - Zarah

Som vuxna är vi så upptagna med så mycket andar tankar att vi lätt glömmer upptäcka det nära... Vi får öppna våra sinnen.

#6 - Åsa

Stjärnorna finns nog där, precis som förut. Bara det är molnfritt och tillräckligt mörkt.

#7 - Lennart

Kommer ihåg att jag ofta såg stjärnbilderna på kvällshimlen då jag var liten. Nu är det svårare att se. Tror det är för mycket gatlampor och liknande som stör. Ute på landet är det mycket lättare att se. Då jag hälsar på i Tyskland ser jag ofta stjärnorna på himlen, gården ligger ute på landet och det är mycket färre gatlampor och neon som stör.