A-lagarna ett säkert vårtecken



Tussilago, islossning och pollenallergi. Tre tecken som brukar tyda på att det är vår. Men ytterligare ett vårtecken är när A-lagarna tinar fram. Häromdagen såg jag ett gäng i parken utanför vårt jobb.

De missbrukande och vindpinade figurerna i det vi kallar A-laget är gissningsvis människor med tragiska levnadsöden i bagaget. Ingen väljer väl att frivilligt försätta sig i en tillvaro som utslagen. Men få tycker att de är ett trevligt inslag i stadsbilden, och de brukar inte vara speciellt populära när de varje sommar upprättar sitt basläger på gräsmattan utanför vårt jobb.

När de kissar i buskarna utanför vårt kontorshus så rynkar vi på näsan, och när de sitter på gräsmattan intill ån så tar vi omvägar. Men när jag häromdagen såg det skrålande och öldrickande gänget som samlats vid en parkbänk så blev jag glad. Då kände jag att det var vår.

Men jag undrar vart de håller hus på vintern. Går de i ide någonstans?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - marina

Ja, det kan man ju fundera på...

Här verkar dom befinna sig i sitt ide hela tiden, och om det beror på att de inte finns, att de har gömt sig själva eller att någon annan har gömt dom, det kan man bara gissa...

#2 - Micke

De där A-lagarna ja...volontärjobbade med sån verksamhet några år och fick lära känna många av dem. Många tragiska livsöden helt klart.



De finns även vintertid.



Ha de bra Per.

#3 - Beate

A-lagarna finns nog också vintertid och precis som du har jag oftas undrat var dom träffas då.

Personligen har jag ingenting emot dom. De är oförargliga i motsats till knarkarligan, de hälsar alltid (konstigt nog) och får alltid ett hej tillbaka.

Det jag däremot ogillar att de tömmer sin blåsa vid tågstationen. Den lukten kan jag var utan.

#4 - Mia

Ja, var finns de. Ria-center, under broar, källarprång eller var?