När valborgsfirandet fick en ny dimension



Onsdag:
Sambon kollar på Tradera och hittar ett presentkort på en övernattning för två personer hos hotellkedjan Choice Hotels. Hon bjuder 550 kronor och lyckas ropa in presentkortet.

"Coolt", säger jag. "Vart åker vi?"

"Inte vet jag", säger sambon. "Vart tycker du?" 

"Riga..?" föreslår jag.

"Nja, för lång restid om vi bara ska vara borta en natt", svarar sambon.

"Hudiksvall då? Dit är det ju bara en timmes bilfärd från Timrå", försöker jag.

"Tja, Hudik är helt ok. Men det skulle vara kul med en lite större stad. Vad säger du om Uppsala? Där har vi aldrig varit", säger sambon.

"Bra förslag. Jag bokar en hotellnatt direkt", säger jag.

Fredag: Vi anländer till Uppsala och på hotellrummet slår jag på TVn (vilket är det första jag alltid gör när jag kommer in i ett nytt hotellrum). Jag zappar runt bland diverse svenska kanaler och BBC World (där jag ser en nygift Prins William skjutsa sin Kate Middleton i en Aston Martin) och hamnar till slut på en TV-kanal som heter 24UNT. Kanalen visar sig ha en lokal Uppsalaprägel och, förutom nyheten att en person blivit påkörd av en buss, verkar mest handla om studenternas Valborgsfirande.

Efter att sambon och jag tagit ett varmt bad, och skålat i mousserande vin, lämnar vi hotellrummet och tar en promenad på stan. Målet är någon trevlig restaurang för en sen middag. Vi ratar hotellets rekommendationer (varken svindyr entrecôte på Magnussons eller megaköttbullar på restaurang Lingon lockar) och väljer till slut en mysig grekisk restaurang vid namn Costas. Där avnjuter vi en både prisvärd och god middag.

Lördag (valborgsmässoafton): Efter frukosten beger vi oss ut på stan och inser att Uppsala kan sammanfattas i tre ord: studenter, studenter och studenter. Finns det egentligen någon annan kategori innevånare i denna stad? Vi inser också att i denna stad får valborgsmässofirandet en ny dimension och vid Fyrisån kollar vi in den traditionella forsränningen tillsammans med (enligt uppgift) 30 000 andra åskådare. Folklivet i Uppsala denna soliga aprildag är ju ingenting annat än fantastiskt!

Klockan 15,30 sätter vi oss i bilen för att åka tillbaka norrut, och hemma i Timrå igen ser vi tillbaka på en jättetrevlig helg i den stad vi just upptäckt: Uppsala.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , ,
#1 - Kerstin

Uppsala, hörde att det gått hett till under Valborg!?

Mysigt verkar Ni haft!

Ha en fin 1.a Maj!

#2 - Tina

Studenter (m.fl!) åker till Uppsala på sista april, så ni var nog inte de enda Sundsvallsborna som hängde i Uppsala i helgen :) Lät som att ni hade det trevligt!

#3 - Lennart

Det jag kommer ihåg mest från mitt boende i Uppsala är universitet, dess korridorer och härliga lärare osv, studenter och så jugoslaver. Det kom en massa jugoslaver till Uppsala vid den tiden och började jobba på bland annat Volvo Penta. Det som gör att jag minns de så väl är att de kastade inte soppåsarna i sopnedkastet. Nej, de bara öppnade fönstren i sin bostad och slängde ut kassen på gården.

#4 - Marina

Prata om att "fira valborg på riktigt"! Verkar ha varit ett riktigtt lyckat köp och ett bra val av resmål.

#5 - Mia

Mina planer var att besöka Uppsala helgen innan midsommar i år, men dessa planer verkar grusas... Ev blir det annat äventyr...



Kul att ni gillade staden, förr eller senare ska väl även jag avlägga ett besök där.