Stegtävling på jobbet - kanske går jag ner i vikt



I morse startade årets stegtävling på jobbet. Utrustade med varsin stegräknare ska vi promenera till Amsterdam. Kanske inte ända till Nederländernas huvudstad, men den som först promenerar lika många steg som det tar att gå till Amsterdam vinner ett pris.

I skrivande stund (kl 23,30) har jag sedan i morse gått nästan 10 000 steg. Det tycker jag är hyfsat bra. Om jag lyckas hålla den nivån på mitt dagliga promenerande så blir jag nöjd. Kanske jag till och med kommer att gå ner i vikt.

För ganska precis ett år sedan bestämde jag mig för att banta. Det har väl gått sådär. Under det här året har jag gått ner som mest tre kilo, men idag är jag uppe i nästan samma vikt som när jag började.

Att min bantning inte blivit mer framgångsrikt beror inte på något annat än mig själv. Periodvis har jag varit riktigt fokuserad på att motionera och att äta rätt kost, men mitt fokus brukar bara hålla fram till det blir fredag. Då tar fredagsmysets lockelser överhanden. 

Ett effektiv metod att gå ner i vikt är att ha ångest. I slutet av januari hade jag under några dagar en rejäl ångest och då rasade kilona. Min vikt minskade med tre kilo på två dagar. Men trots allt är jag inte säker på att ångest är en bantningsmetod att rekommendera.

Då är det trevligare med en stegtävling på jobbet.

Som vanligt kan du följa min kamp mot kilona här till höger på sidan. Det ska bli intressant att se om jag lyckas ta mig under 90-kilosstrecket under innevarande år.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Vi har också stegtävling på jobbet. Och "My 15 minutes of fame" gjorde susen för några på mitt jobb 2009. Vi pausade ifjol för det var några som tyckte att det blev för "tävlingsinriktat". Men det är ju poängen tycker jag!!!

Lycka till med viktnedgången. Det funkar, det har det gjort för många på mitt jobb som velat banta.

#2 - Maggan i Sundsvall

Du får nog trampa på lite till PA. :-) En man i din aktningsvärda ålder bör ju gå 11.000 steg per dag för att bibehålla sin vikt. ;-)

Kram

Maggan

#3 - marina

Tror att det är en bättre metod, det där med att gå istället för att ha ångest - håll dig till den! Hur många steg är det till Amsterdam?

#4 - Mia

Promenader så här års är ju helt OK. Jag ska se om jag vet var jag har min stegräknare, dags att hänga på mig den igen.

#5 - Cina

Nä. Ångest är inget vidare! Hellre är jag rund och gla´! Själv har jag börjat cykla. Det är t o m kul!

#6 - Elisabeth

Jag tycker inte man ska ha ångest, då är det bättre att vara tjock och glad,

#7 - Beppan

Håller på att fixa en stegtävling på jobbet. Kul grej som alla kan vara med på. Själv har jag förärat mig en ny pedometer - en så´n som hänger runt halsen och som man får en hel del info av via datorn. Bekvämare än att ha en grej att haka på linningen. Tävlingsmänniska som jag är så triggar den igång mig rejält.

Efter att ha varit väldigt flitig i ca två veckor - gått 14 - 18000 steg per dag - kan jag konstatera att vågen står still!! Så hopplöst. Flåset är bättre i alla fall, så något positivt har manicken fört med sig.

#8 - Smilla

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).