Är detta slutet på "sossefieringen"?

Klockan är snart midnatt på valdagen och det står tydligt att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen. Dessutom har partiet fått en vågmästarroll. Ingen av de två blocken har alltså fått egen majoritet, men Alliansen har fler mandat än de rödgröna. Bland de enskilda partierna har Moderaterna gått fram medan Socialdemokraterna minskat, och de båda partierna är nu nästan lika stora.

Under valrörelsen har flera borgerliga politiker föraktfullt talat om att man vill bryta "sossefieringen" i Sverige. Nu har de lyckats. Ett rekordstort moderat parti, samt SD in i riksdagen är vad man nu kan glädjas åt.

Jag har kollat på valvakan hela kvällen, men nu tänker jag gå och lägga mig. Precis innan jag ska stänga av TVn hör jag hur Fredrik Reinfeldt säger att han ska söka samarbete med Miljöpartiet. Okej..? Valet är uppenbarligen inte över än på ett tag.

Men vad menar då de borgerliga med sossefiering? Är det samma sak som socialdemokraterna kallar för solidarisk politik, omtanke om de svaga och människors lika värde? Hm...

Helt klart är dock att Socialdemokraterna har problem. Själv tycker jag inte att det är partiets ideologi det är fel på. Däremot tror jag att problemet finns i den interna organisationen. Man sitter fast i ett föråldrat arbetssätt och har inte riktigt insett hur den mediala verkligheten ser ut. I ett samhälle där de sociala medierna tar mer och mer plats är det viktigt att ha en dialog med folk. Inte bara umgås i kretsar där man enbart odlar sin egen förträfflighet.


Aftonbladet:
”Vi kommer inte att samarbeta med SD”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Ann Catrine

Ska nu försöka sova,trots att tankarna snurrar och det inte alls känns som vakan är över!

Ska bli intressant att se om MP ändrar sin "absoluta" ståndpunkt om samarbete med Alliansen..

Fortsättning lär följa...

Ska ta en snabb titt på hur det gått i Landsting och Kommun innan ögonen sluts...

#2 - Beate

Ärligt talat så är jag ganska så nöjd med resultatet bortsett från att vi får dras med SD tack vare Sjöbo i Skåne. Vi kankanske lämna tillbaka Skåne till Danmark, vad tycker du;-)

#3 - Selma

Tänk, jag är så ohipp så jag gillar solidaritet och rättvisa.

#4 - Cina

Jag håller med dig Per-Anders! Samhället förändras och det gäller att hänga med utan att för den sakens skull överge ideologin. Man behöver ta nya tag helt enkelt. Modernisera sig lite. När vi vaknade upp i morse visade sig att SD är det tredje största partiet i kommunen. Vi har också bland den största invandringen i landet. Något har ju då uppenbarligen gått helt fel, när människor visar sitt missnöje på detta vis. Jag är så långt ifrån SD man kan komma men tycker det är oerhört viktigt att diskutera människors missnöje och våga möta den, argumentera emot och visa på andra alternativ. Jag tycker tyvärr inte att något av de andra partierna gjort det, de ska "bara tystas" och då går det så här. Sorgligt är vad det är!

#5 - Woopsidaisy

Helt rätt! Men vi ger inte upp hoppet! I landskrona backade SD ca 7%. Det ser jag som ett stort framsteg i detta rassenäste...

#6 - Per-Anders

Ann Catrine: Jag har ännu inte riktigt koll på hur det är i Sundsvall, men det verkar bli oförändrat.



Beate: Hm... Kanske inte en så tokig ide. Skåningarna lär känna sig hemma i Danmark, med tanke på hur politiken ser ut där.



Selma: Samma här.



Cina: Jag tycker också man ska debatten hårdare med SD och faktiskt på ett tydligare sätt belysa vad de står för.



Woopsidaisy: Om SD backade 7 procent, hur mycket hade de då innan?

#7 - Mia

Ja, och sossarna har insett att de måste "tänka till". Jag tycker att Sahlin var mycket klok när hon reflekterade över att de måste se över sitt parti. Att de måste ta till sig att industrisamhället är historia och att de måste fundera över vårt samhälle idag. Självrannsakan är bra, hoppas det leder till en nytändning med budskap som inte uppfattas som enbart "nej-sägare" till allt nytt.