Råkall dimma gjorde staden grå



Under förra veckans bilfärd i norra Sverige hade vi bilradion på för att få information om det rådande ovädret. Bland annat pratade man på radion om fenomenet Frozen Fog som uppstår när vattendropparna i dimman fryser till is och det bildas extremt små iskristaller. Frozen Fog är besvärligt för flyget och man berättade på radion att flera flygningar var inställda.

Igår slog vädergudarna till igen och den här gången lade de tät och råkall dimma över Sundsvall. Sikten på vägarna blev extremt begränsad och bilar, människor och byggnader förvandlades till gråa skuggor. Själv fick jag i uppdrag att fotografera ett företagsevenemang på Södra Berget, och där uppe på bergstoppen (240 möh) förvånades jag över hur vädret förändrades.

Det var samma upplevelse som att lyfta med flyget. Där upp på toppen var det blå himmel och strålande solsken, och över Sundsvall såg man dimman - uppifrån. Jag vet inte om det även denna gång handlade om Frozen Fog men det var en märklig känsla att efter utfört fotouppdrag åka ner i dimman igen och den (bokstavligt talat) grå verkligheten i Sundsvall.

När jag var på väg tillbaka till jobbet hade det blivit lunchrast och jag passade på att åka upp en sväng på Sundsvalls andra stadsberg, Norra Berget, som är lite lägre än det södra. Där kunde man i alla fall att skymta stadens hus och gator (se bilden ovan), men så mycket med än en skymt blev det inte. Som framgår av bilden låg dimman väldigt tät.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Kerstin

Märkligt!

Trodde att Du tagit bilden just från luften!

Fin bild trots Frozen Fog (roligt ord)!

#2 - Beate

Det måste verkligen ha varit en konstig känsla. Å din bild ser nästan spöklik ut faktiskt.

#3 - mimmione

Sundsvall eller Åre kankse samma fenomen, mina barn tog kort från åreskutan där såg man ovan molnen och själv var jag kvar därnere i dimman...

#4 - Per-Anders

Kerstin: Fast jag vet egentligen inte om det är Frozen fog på bilden.



Beate: Ja, det är begränsad sikt.



mimmione: Typ samma fenomen.

#5 - Frozen Frog

Bra text, intressant.

#6 - Lennart

Min faster Eva i Edmonton berättade en gång om då det regnade en iskall vintermorgon då hon var på väg till jobbet. Så fort vattnet landade på vindrutan frös det till is! Då det blev rött i korsningarna hoppade alla ur sina bilar och skrapade rutorna så gott de hann och kunde. Sen gjorde de om det vid nästa stopp.

#7 - Selma

Sundsvall kan vara grått och huttrigt.