Fredagsmys med förhinder



I vårt vardagsrum har vi ett ganska stort fönster och från det har vi utsikt både över det närmsta grannskapet och över lite mer vidare vyer (vi bor i Timrå men kan se ända bort till Alnöbron). Från fönstret ser man även min vedhög på baksidan av huset, som jag jobbat hela sommaren med att bygga upp. Jag är stolt över min vedhög och varje kväll brukar jag stå en stund i fönstret och beundra min skapelse.

Idag är det fredag och som vanlig när jag kommer hem från jobbet på fredagseftermiddagar så ställer jag ner portföljen i hallen och inleder helgen med ett primalskrik: "ÄNTLIGEN FREDAG". Sedan öppnar jag en Falcon Höstlager och går fram till vardagsrumsfönstret för att titta på min vedhög.

Men idag var det något som inte stämde. Mitt på fönstret hängde en stor adventsstjärna som gjorde det näst intill omöjligt att se vedhögen. Väldigt störigt. Men det var alltså så att sambon hade adventpysslat tidigare under dagen och förutom stjärnan i fönstret hade hon tagit fram ljusstakar och lagt fram ett antal juldukar.

Jag kände hur oron spred sig i kroppen och jag försökte titta på sidan om adventsstjärnan men ljuset speglade sig i fönsterglaset och jag kunde inte se någonting alls. Shit!

Men det är bara att acceptera. Julen är ju snart här.

Bilden ovan: Nånstans där ute finns min vedhög. Men jag kan inte se den. Det hänger en adventsstjärna i vägen.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,
#1 - Beppan

Tur att du har någon som har koll. Vedhögen är nog inte "julig" som adventsstjärnan.

Fast jag håller med - visst är det en skön syn att betrakta det man själv åstadkommit.... Värmer många gånger!

#2 - Tina

Vilken superkvinna till sambo du har, hon var borta kl 10-16.30 idag och hann ändå julpynta!

#3 - Maggan i Sundsvall

"Portföljen"?! Thi, hi....

#4 - Micke

Vedhögar är väl jul om något?? Jodå ;)

#5 - Per-Anders

Beppan: Jo, min sambo har stenkoll på advent och jul.



Tina: Du har rätt. Hon är super.



Maggan: Portföljen..? Jo, jag har en portfölj som jag bär fram och tillbaka till och från jobbet. När man jobbar på kontor ska man ha en portfölj. Men det enda jag har i den är mina läsglasögon.



Micke: Precis. Inget kan skapa en sån julstämning som en vedhög.

#6 - Mia

... och snart är julen över och vi åter går mot ljusare tider.

#7 - AnnaKK

Om man ska hitta några positiva saker med november, så hör väl faktiskt dagens datum dit!? :-) Den 27/11... Räknar man nu en månad framåt i tiden, till den 27/12, så är det bara till att konstatera att längre än så är det faktiskt inte tills att julen är över! Skönt, eller hur!? :-D



Tack för kommentaren du lämnade i min blogg!



Ha det fint! :-)

#8 - Lotta

Du vänjer dig snart :-), du som har en sådan fin kamera kan ju ta ett kort på din vedhög från fönstret och sedan är det bara till förstora.

:-)

#9 - Per-Anders

Mia: Jag ser fram emot det.



AnnaKK: En månad kvar till 27 december. Det låter faktiskt inte så mycket.



Lotta: Jag har faktiskt tagit ett antal bilder på vedhögen i sommarskrud. Tror jag jag ska titta på dem ett tag.

#10 - Cina

Jag är ju en sån där stor julfantast.. Inte så att jag dränker huset med tomtar men lite stämning vill jag skapa.

Vi hittade en advents stjärna modell mindre iår. Den köpte vi och har full koll genom vårt fönster.Psst.. Det är en NÄRBILD på den på min sida så det syns inte hur liten den är hahaha.



Ha en underbar advent..

/cina

#11 - mimmione

men bara tanken på att den finns där bakom värmer väl inte bara hjärtat utan även brasan...

#12 - Elisabeth

"Väldigt störigt."...ja fy sjutton va störigtL



Min farfar ställde alltid portföljen på en pall i hallen, på så vis var det lättare för honom att plocka ur och i "stuff".



Jag glömde...för första gången i mitt liv glömde jag, att det var 1:a advent,

tänkte på kvällen vad det lyser hos grannarna, och hos dem också...det är långt till grannhusen så jag såg inte vad det var som lös.



På måndagen kom min dotter och undrade varför jag inte hängt upp den fina mässingsstjärnan i fönstret, och vart var adventsljusstaken...tänk om jag håller på att bli senil, eller kanske rent av muslim, ja man vet aldrig.