Spåkulan i Facebook inget att lita på



Idag har jag provat Spåkulan, en av alla mer eller mindre tramsiga applikationer som man kan hitta på Facebook. Jag blev dock lite besviken på svaret som jag tyckte var kort och intetsägande: "Du borde gå ut lite mer i dagsljus. Positiva tankar föds i solskenet."

För att försöka hitta ett sammanhang så tryckte jag fram ytterligare ett antal svar från Spåkulan. Och det känns faktiskt som den försöker säga något till mig, om än lite motsägelsefullt. Här är Spåkulans alla svar, kompletterade med mina motfrågor:

Spåkulan säger: Du verkar ha lite för många småutgifter så att plånboken tunnas ut. Sluta tröstshoppa.
Per-Anders analys: Vaddå tröstshoppa..? Det är klart att plånboken tunnas ut när det kostar 1000 kronor att laga ett hål hos tandis! 

Spåkulan säger: Gör som veckotidningarna skriver: dra ner på bröd och socker. Våren är på väg och du vill inte vara tjock!
Per-Anders analys: Fantastiskt, du vet alltså att jag är tjock? Men det är ingen nyhet att jag måste dra ner på socker och annat gott för att kunna gå ner i vikt. I alla fall bra att du inte tycker jag måste sluta med mina fredagsöl!

Spåkulan säger: Dina planer går om intet, men misströsta inte: framtiden ser ljus ut, särskilt ekonomin.
Per-Anders analys: Nähä..? Varför uppmanar du mig att dra ner på bröd och socker när du samtidigt påstår att jag inte kommer att klara det? Men det låter ju bra att ekonomin ska bli bättre.  

Spåkulan säger: Avsätt tid åt att ha lite kul utan att för den skull plågas av dåligt samvete. Du kommer att orka bättre när du är snällare mot dig själv.
Per-Anders analys: Okej..? Jag behöver alltså inte ha dåligt samvete för att jag äter fel, och kan därmed strunta i att jag är tjock? 

Spåkulan säger: Historien upprepar sig. Försök byta spår.
Per-Anders analys: Hur menar du? Ska jag försöka gå ner i vikt eller ska jag fortsätta att äta gott?

Spåkulan säger: Molnen skingras och du ser klart igen.
Per-Anders analys: Jaha..? Ska jag vänta på något sorts tecken, eller så? Kanske en vit duva som kommer med instruktioner på en papperslapp?

Spåkulan säger: Du går en härlig tid till mötes. Hela du kommer att uppfyllas av vår innan snön har försvunnit från marken.
Per-Anders analys: Nä, nä! försök inte byta samtalsämne här nu. Prata klartext!

Spåkulan säger: Smycka din bostad med blommor och frigör dig från negativa tankar.
Per-Anders analys: Jaså, du är maskopi med min sambo! Jag såg att hon satte upp blommiga gardiner i vardagsrummet härom dagen.

Spåkulan säger: Vid nästa familjesammankomst får du en överraskning.
Per-Anders analys: Va..! Är det barnbarn på gång?

Spåkulan säger: Du är också en stjärna fastän inga strålkastare lyser på dig just nu. Du lyser av egen kraft.
Per-Anders analys: Smickrare där! Fast jag har ju noterat att det börjar bli rätt många besökare på bloggen.

Spåkulan säger: Det är skönt att bara få vara. Du behöver ladda batterierna. Stanna hemma under helgen och tänk ut en ny look till våren. Det är roligt att se framåt.
Per-Anders analys: Ja, det behöver du verkligen inte be mig om. Jag älskar både fredags- och lördagsmys (söndagsmys med för den delen) i hemmets sköna vrå.

Spåkulan säger: Alla dina idéer verkar röra sig i samma riktning mot ett nytt intressantare liv. Gör något annorlunda t.ex. Bjud dina vänner på cider/champagnefrukost och be dem klä sig i morgonrock. Det kan inte misslyckas! 
Per-Anders analys: Now you're talking. Det skulle verkligen vara en intressant upplevelse. Fast vem vill trampa omkring i djupsnö endast iklädd morgonrock?

Nja, Spåkulan är nog inget för mig. Den enda spåkula egentligen jag litar på är nog SMHI.


Aftonbladet:
Elak Facebookmask vill kapa din identitet

DN:
Skyll inte skrytet på Facebook
Därför skryter vi mer på Facebook

Catia Hultquist: Semestersvensken skryter
Utmanare tar upp kampen med Facebook

Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Selma

Allt på Facebook är sant, spåkulan är sann och quizen visar vem man verkligen är. Så måste det vara.

#2 - Kerstin

Sorry, jag litar inte ens på den!

Väldigt kul samtal Du hade med Spåkulan, men kunde det inte det den säger gälla oss alla?

Ha en mysig dag!

#3 - Em

Spåkulan är helt klart ett fruntimmer, lika logisk. :D

#4 - Beate

Toppen inlägg!!! Men sista meningen drog ner betyget från fem till fyra och trekvart;-)

#5 - Ailas

Vilken spåkondis du har, man! Jag hade stupat redan efter första punkten, trots att jag faktiskt är kvinna.

Jag använder Facebook lite som arbetsverktyg, för det är där mina elever häckar mest hela tiden. Dock ogillar jag alla de där fåniga applikationerna, bygger inte ens kohus.

#6 - Mia

Skit i FB:s trams.... ;-) Roligare att läsa kloka blogginlägg!

#7 - Per-Anders

Selma: Vad skönt att höra att man faktisk kan lita på Facebook.



Kerstin: Jo, jag ville ju få fram ett sammanhang.



Em: Lika logisk som ett fruntimmer? Hur ska man tolka det?



Beate: Kanske bättre med YR.no?



Ailas: Och jag är med i Facebookgruppen "Vi som inte spelar Maffia Wars".



Mia: Jag lutar åt den insikten jag också.

#8 - TK

Lite sent, men såg ditt inlägg nu P-A. Måste bara säga att det är väll ändå en självklarhet att man inte kan lite på något som en FB-app. Men dina katastrofala analyser gör nästan så att man börjar tro på't. Du går emot dina egna argument fler än en gång. Peace