Viktigt med vila och återhämtning



Igår var det onsdag.

När jag kom hem från jobbet igår, onsdag, så svepte jag omedelbart in mig i en filt och lade mig i vardagsrumssoffan. Jag mådde illa, frös och hade huvudvärk.

För mitt inre kunde jag höra hur diverse jobbrelaterade fraser ringde i mitt huvud: "corporate branding..." "meta data..." "kassaflöde..."

Sedan måste jag nog ha somnat till, för när jag vaknade så satt sambon bredvid mig i soffan. 

"Hur är det fatt?" frågade hon.   

"Jag är sjuk", svarade jag. "När jag tänker på jobbet spänns alla muskler i kroppen"

"Men så här brukar du ju må varje år, strax innan semestern", genmälde sambon.

Den senaste tiden varit hektiskt på jobbet, dessutom har jag för ovanlighetens skull varit ute och rest en del i tjänsten. Det är kul, men också slitsamt.

Sedan är det nog så att när semestern närmar sig, längtar man extra mycket efter att få vara ledig. 

Men igår eftermiddag, innan jag åkte hem från jobbet, bestämde jag mig för att ta ut en semesterdag idag. Så idag har jag sovit ut ordentligt, och efter frukosten (som jag åt klockan 11,30) tog jag en promenad i det vackra vädret.

Det ska bli riktigt skönt att få vara ledig några dagar under midsommarhelgen. Jag tänker ägna min helg åt återhämtning och eftertanke, samt några lagom stora doser av socialt umgänge.

Trevlig midsommar!




Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Beate igen

Håller faktiskt med dig till 100%. Nu har jag ju varit ledigt alldeles nyss men efter några dagar är man ju tillbaka i "lunken" igen. Ska också lata mig på balkongen under midsommarhelgen, bättra på solbrännan och återhämta mig med... fotbolls-VM. Mums!!!

#2 - Beate igen

Svar: Nej, det borde vi ha;-) eller Koenigsegg, eller Saab. Ds

#3 - Kerstin

Låter alldeles utmärkt!

Vila,värme, vätska, vänlighet vilket är det 5:e V:et?

De fem v:na lärde jag mig vid en utbildning för oändligt länge sedan!

GLAD MIDSOMMAR!

#4 - Em

Jag har en väninna som har stor arbetspress och hon brukar bli sjuk till alla sina semestrar. Jag tror det är psyket som håller igen, hon tycker inte hon KAN "tillåta" sig att bli sjuk och sen när hon kopplar av så kommer det. Hoppas du mår bättre i dag. Glad midsommar!

#5 - Åsa

Att våga lssna på kroppen och låta den varva ner är livsviktigt. Min skriker just åt mig att låta livet gå i snigelfart. Jag lyssnar.



Glad midsommar på dig

#6 - Helen

Typiska semesterreaktioner. Hoppas din midsommar blir fin. Här har det precis börjat regna, men vi ska åka några mil till mammas stuga där solen alltid skiner.

#7 - Lotta

Ja som sagt så är det viktigt med återhämtning.

Hoppas du hade en bra midsommar och att vädret har varit på sitt bästa humör.

:-)

#8 - Lisbeth

...ja, avfarten upp på utbrändhetens motorväg är lätt att "halka in" på... men fullständigt livshotande, till slut...



Var rädd om dig, P-A, jag tror inte vi får hur många chanser som helst... kroppen tar stryk, känns det som...

Minns du? Boken du tipsade mig om? "Mandelträdet i din trädgård"...



Omtänksamma midsommarhälsningar från en vän, du är viktig - här o nu.

#9 - Mia

Det låter som om du verkligen var i behov av den här extra semesterdagen...