Comviq eller Gudrun bäst på marknadsföring?
Det är onsdag och vi står i ett av restaurangtälten på Sundsvalls Gatufest och väntar på maten vi beställt. Kön är jättelång och bakom disken springer ett gäng stressade restauranganställda fram och tillbaka och ser smått förvirrade ut.
Jag vänder mig om och tittar ut över det överbefolkade Stora Torget och får syn på en reklamaffisch för telefonbolaget Comviq. På affischen står det: 5 av 5 som är fulla på skön ringer billigare med Comviq. Tidigare under kvällen gick jag förbi en annan av Comviqs affischer som upplyste mig om att 7 av 7 svenskar som är otrogna på semestern ringer billigare med Comviq.
Tankarna går osökt till Gudrun Schyman som igår eldade upp 100 000 kronor i hundralappar för att få uppmärksamhet kring jämställdhetsfrågan.
Många blev upprörda när Gudrun Schyman eldade upp 100 lök i kontanter men om man istället ser 100 000 kronor som en kostnad för en reklamkampanj var det faktiskt väl använda pengar. Hon fick ju rejäl uppmärksamhet för sitt tilltag, och det var ju det som var meningen.
Gudrun Schymans parti Fi hade ju kunnat valt att istället göra en reklamfilm på 30 sekunder för visning på TV 4 (till en kostnad av 100 000 kronor), för att slippa risken att göra någon upprörd. Å andra sidan hade den reklamfilmen kanske "drunknat" i all annan reklam och den avsedda uppmärksamheten hade uteblivit.
För det gäller att skrika högst i reklamens värd.
Alltså, jag tar inte Gudrun Schyman i försvar som eldade upp en hel säck med pengar. Men jag känner inte heller någon sympati med Comviq och deras hjärndöda kampanj som ska få oss att köpa deras telefonabonnemang.
Det här blogginlägget var meningen att handla om den pågående Sundsvalls Gatufest, men så blev inte fallet. Återkommer istället om den senare.
Läs även andra bloggares åsikter om Sundsvalls Gatufest, Comviq, Gudrun Schyman, Fi, jämställdhet, reklam, mattält
Aftonbladet:
Nu gick du för långt, Gudrun
Bålet borde varit nio gånger större
Pengabrännandet – en världsnyhet
Därför eldade vi upp 100 000 kronor