Comviq eller Gudrun bäst på marknadsföring?



Det är onsdag och vi står i ett av restaurangtälten på Sundsvalls Gatufest och väntar på maten vi beställt. Kön är jättelång och bakom disken springer ett gäng stressade restauranganställda fram och tillbaka och ser smått förvirrade ut.

Jag vänder mig om och tittar ut över det överbefolkade Stora Torget och får syn på en reklamaffisch för telefonbolaget Comviq. På affischen står det: 5 av 5 som är fulla på skön ringer billigare med Comviq. Tidigare under kvällen gick jag förbi en annan av Comviqs affischer som upplyste mig om att 7 av 7 svenskar som är otrogna på semestern ringer billigare med Comviq.

Tankarna går osökt till Gudrun Schyman som igår eldade upp 100 000 kronor i hundralappar för att få uppmärksamhet kring jämställdhetsfrågan.

Många blev upprörda när Gudrun Schyman eldade upp 100 lök i kontanter men om man istället ser 100 000 kronor som en kostnad för en reklamkampanj var det faktiskt väl använda pengar. Hon fick ju rejäl uppmärksamhet för sitt tilltag, och det var ju det som var meningen.

Gudrun Schymans parti Fi hade ju kunnat valt att istället göra en reklamfilm på 30 sekunder för visning på TV 4 (till en kostnad av 100 000 kronor), för att slippa risken att göra någon upprörd. Å andra sidan hade den reklamfilmen kanske "drunknat" i all annan reklam och den avsedda uppmärksamheten hade uteblivit.

För det gäller att skrika högst i reklamens värd.

Alltså, jag tar inte Gudrun Schyman i försvar som eldade upp en hel säck med pengar. Men jag känner inte heller någon sympati med Comviq och deras hjärndöda kampanj som ska få oss att köpa deras telefonabonnemang. 

Det här blogginlägget var meningen att handla om den pågående Sundsvalls Gatufest, men så blev inte fallet. Återkommer istället om den senare.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,

Aftonbladet:
Nu gick du för långt, Gudrun
Bålet borde varit nio gånger större
Pengabrännandet – en världsnyhet
Därför eldade vi upp 100 000 kronor

#1 - eva

Där satte du huvudet på spiken! Även om det känns märkligt att elda pengar så tycker jag att det inte är värre än att som du skriver köpa 30 sekunders reklam på tv som alldeles säkert bara fått en bråkdel av uppmärksamheten. Vad det gäller Comviqs reklam så är den så usel så jag är enbart glad att jag inte är kund hos dom och lär aldrig bli det heller..

Hoppas att gatufesten är lyckad :)

#2 - Kerstin

Har inte sett Comviqs reklam, är väl helt ute?!

Däremot har jag ju hört en hel del om Gudruns "pengabrasa" så det stämmer nog, billigt för den reklamen!

#3 - Ailas

Tycker nog lika illa om båda varianterna, ogillar onödig reklam över huvud taget! Tagga ner allt det där tramset och ta fram sakfrågorna.

#4 - Selma

Fast om effekten då blir att man blir förbannad på både Comviq och Gudrun har de visserligen fått uppmärksamhet men inte mig som kund eller väljare.

#5 - mimmione

alltså vad de hittar på mycket dumt Comvic alltså, visst var det ett reklamtrick av sällan skådat slag och visst fick hon den uppmärksamhet hon ville, men tror hon att det blir mer röster av att bränna pengar tror jag hon misstagit sig...

#6 - Gun

Bra skrivet, jag håller med dig helt, och även om jag tycker Gudruns tilltag var i grövsta laget kan jag inte se någon större skillnad på det än vilken annan pr-kampanj som helst som kostar 100 000 kronor.

#7 - Beate

Tycker att båda kampanjer är smaklösa och inte det minsta roligt. Eller så har jag en kontig humor, vilket många säger att jag har.

Comviq: ser inte ens poängen. Trodde sjöfylleri gav samma straff som rattfylleri idag...

Schyman: 100 000 kronor. Hade hon gett pengarna till en hemlös, en långtidsskriven 3-barnsmor eller liknade, då hade jag fattat poängen.

Nej - usch.



PS. Bra fångad med kameran:-) DS

#8 - Per-Anders

Eva: Gatufesten var ok, men inte så mycket mer. Ska vidareutveckla tankarna i kommande blogginlägg.



Kerstin: Jag har hittills endast sett Comviqs kampanj på affischer på stan.



Ailas: Precis. Både Comviq och Gudrun är lika vulgära, fast på olika vis.



Selma: Det är just det som är risken med alltför löjlig reklam, man tar avstånd från produkten.



mimmione: Ja, risken är ju att det blir motsatt effekt.



Gun: Ja, det är ju i valet som det visar sig om Gudruns upptåg blev lyckat för Fi.



Beate: Det är just det här med att Comviq använder otrohet, sjöfylla och oskyddat sex för att väcka uppmärksamhet som jag inte gillar. Ganska smaklöst.

#9 - Comviq

Hej Per-Anders,



Vår nya Comviq reklam bygger i grunden på att oavsett vem du är eller vad du gör så kan du alltid ringa billigare med Comviq kontantkort. För att väcka uppmärksamhet har vi valt att dra till med det lilla extra. Reklam kan påverka alla människor olika vilket vi även är medvetna om men det är tråkigt att läsa att du inte gillar vår nya reklam kampanj.



Med vänliga hälsningar



Michaela Lindell, Comviq.

#10 - Kenneth

Själva FI begriper jag mig inte heller på:



11 personer i styrelsen och 10 kvinnor samt

en man.

Är FI ett kvinnoparti och skall de i så fall

inte ha samma krav på 50/50 i könsföredelning

ändå eftersom det krävs av männen?

Kanske gömmer sig FI bakom att det nästan bara

är män som är medlemmar i FI?

Men det skulle man ju aldrig acceptera som

svar från en manlig förening.