En magisk upplevelse i Härnösand



I fredags besökte jag Öbacka marknad i Härnösand. Delar av familjen var också med och bland annat köpte jag en rökt älgkorv och en svart t-shirt med "Red Hot Chili Peppers" tryckt på framsidan.

Efter en stunds promenerande bland marknadsstånden insåg jag att jag inte längre hade min bilnyckel på mig. Jag kände noga efter ytterligare en gång i alla fickorna, men kunde bara konstatera att nyckeln var borta. Samtidigt hittade jag också ett hål i byxfickan. Jag hade alltså tappat nyckeln nånstans därute bland alla marknadsstånden.

Shit också!

Vad gör man i en sån situation? Min första tanke var att gå samma runda som vi nyss gått för att kanske, kanske ha turen att hitta nyckeln. Min andra tanke var att ringa polisen för att kolla om någon kanske, kanske lämnat in nyckeln som hittegods.

Jag började alltså att gå samma runda bland marknadsstånden en gång till, längs Trädgårdsgatan, över Stora Torget, vände vid bankomaten och sedan vidare mot korvkiosken vid gångbron över till Mellanholmen. Hela tiden med blicken mot marken för att se om möjligen min bilnyckel låg där.

På Mellanholmen gick jag fram till bajamajan som jag besökte 20 minuter tidigare och sedan över en gräsmatta, och där - där låg min bilnyckel.

"Det är helt otroligt", tänkte jag när jag höll upp nyckeln framför mig. "Vilken fantastisk tur jag har".

Vilka slutsatser kan man då dra av denna sanna historia? Var det magi eller ren tur? Ja, vid liknande problemsituationer så tänker i alla fall jag på följande sätt:

1. Prova alla tänkbara utvägar.
2. Ge aldrig upp.
3. Säkerställ att det inte finns några hål i byxorna.

Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att fotografera något under mitt Härnösandsbesök. Istället får detta blogginlägg illustreras av en bild jag tagit hemma på altanen. Bilden visar insidan av en tom Budweiserflaska.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Beate

1. Bilden är så himla coooool:-))) Budweiser är dock blask;-)

2. Vilken himla tur med dina bilnycklar!!! Man kan ju bli skraj för värre. Logiskt uteslutningsprincip - typiskt kille. Maken min skulle ha gjort likadant - å han har också hål i fickorna på vissa byxor som han inte kan förmå sig att slänga.

3. Ska ge dig restaurangtips imorgon (måste gräva fram dom först). Men de är inte från Gdansk (ett är därifrån). De bästa ställen finns i Sopot och däremellan. Men tro mig, tåget tar inte många minuter och är värt ALLT.

#2 - Mia

Ja, vilken tur och sinnesnärvaro du hade! Du är bara att gratulera!

#3 - Selma

Ska man dricka Budweiser ska det vara det tjeckiska orginalet. Amerikansk öl är väldigt mycket som att älska i en kanot.

#4 - Lotta

Amerikanskt öl.....jo ja tackar ja......!

Du skulle passat på att köpa en lott också för turen brukar sitta i några timmar eller så :-)

#5 - Beate

Här kommer någr Polen-tips:-)

Restaurang Kresowa (rekommenderat av min arbetskompis Radde, som kommer från Gdansk). Har själv inte varit där - verkar vara lite finare

http://www.trojmiasto.pl/Restauracja-Kresowa-o763.html



Przystan - utkanten av Sopot, ett absolut måste. Fisken där är nog den godaste jag någonsin ätit

http://www.barprzystan.pl/portal.php?galls=all



Även stället precis mittemot är toppen.



Irena - mitt i Sopot. Polska piroger, nationalrätter - ja matorgasm. Vi testade menyn. Dom anpassar till vad ni vill ha. De blandar enligt gästens önskemål.

http://www.pensjonat-irena.com/an_pensjonat.html



Belfer - Sopot. Pensionat: specialitet: Placete cygaristi (Zigenareplättar = typ raggmunk fylld med köttgryta). Be om att få deras egen vodkablandning.

http://mapa.targeo.pl/adres/Restauracja/Restauracja%20BELFER%20ul%20Ko%C5%9Bciuszki%2064%20Sopot~3226946



Stället vid havet (som inte har nå't namn). Strandpromenaden Sopot, till vänster om kineskrogen Hong. Fish 'n Chips i världsklass.



Hemsidorna är kass (de ligger lite efter där). Ät inte på kinesiska eller japanska ställen. Med lite tur prickar ni in både Sopot och Gdansk marknaden.

Där kan ni äta surdegsbröd med schmalz och saltgurka - onyttigt men fruktansvärt gott.



Ska leta lite mera i högarna imorgon ang. ölställen som vi har besökt. Vissa småpubbar säljer deras eget öl som är svingod.

Zywiec är annars den bästa ölen. (öl=piwo på polska). Zudr är gott också, men lite för mycket kolsyra. Åsså pratar vi förståss vodka - typ 100 kronor för en hel flaska...



#6 - Beate

Svar: Hoppas du är mera i Sopot än i Gdansk. Gdansk gör du på en dag. Sopot är visserligen mindre som stad men mycket mera att se och uppleva där. Strandpromenader går förresten hela vägen från Gdansk via Sopot till Gdinya. (Gdinya kan ni hoppa över tycker jag).Restaurangen Przystan ligger också direkt vid stranden. Kolla med Google Earth.

#7 - mimmione

jo ibland har man tur, ungefär samma sak gjorde jag förra året, var på gekås, gick runt i hela affären för att leta, gick samma vägar....MEN ingen nyckel, nu har jag den stora turen att min systerdotter bor i Ullared, så promenade dit och inväntade min make som fick köra 6 mil för att komma med extra nyckel, när han och min dotter återkommer till mig med bilen ser jag vadå, jo nyckeln till bilen den hade legat vid framdörren hela tiden, fasen att inte jag tittade där då hade jag sluppit många kilometers promenarande inne på Gekås...