Musikaliskt besök hos polisen i Gdansk

Texten uppdaterad 3 augusti 2010


Jag blir så förbaskad på mig själv. Så reagerade jag när jag insåg att någon stulit min plånbok under vår vistelse i Gdansk. Stölden inträffade troligen när sambon och jag klev ombord på en spårvagn. Alldeles innanför ingången till spårvagnen var det en kille som blockerade vägen för mig, och antagligen hade han en kompanjon som i samma stund tog plånboken ur min ficka. Och jag som kände mig så säker därför att jag har ett blixtlås på fickan.

Det var när vi hunnit en bit på väg med spårvagnen som jag upptäckte att plånboken var borta. Gissa om jag blev less. Sånt här vill jag helt enkelt inte vara med om (visst, jag vet att ingen annan heller vill bli bestulen. Men va fan...)

Omedelbart ringde jag och spärrade mina kreditkort, och sedan letade vi upp närmsta polisstation. Där blev vi väldigt väl mottagna, och man ringde till och med efter en tolk (en jättetrevlig tjej som heter Dominika) som kunde tolka mellan engelska och polska.

Jag blev "förhörd" av en polisman som frågade vad jag hade i plånboken.

"Jag hade pengar, kontokort och biljetter till en konsert med rockgruppen Roxette i Sundsvall", sa jag. "Känner ni till Roxette?", frågade jag. Polismannen nickade leende men tolken såg bara undrande ut. "Prova att sjung någon Roxettelåt så kanske jag känner igen den", sa hon.

Så jag stämde upp i Dressed for success och polismannen fyllde i med refrängen till How do you do. Den unga tolken fortsatte att se frågande ut.

Vi hade trots allt riktigt trevligt där vid polismannens skrivbord, men min sambo fick inte vara med. Henne låste man in i ett angränsande rum med gallerdörr, och upplyste mig om att om jag ljög så skulle de låsa in mig med.

"Visst skulle det vara en intressant upplevelse att sitta i ett polskt polishäkte, men jag talar faktiskt sanning och vill helst åka till Sopot så snart som möjligt", sa jag.

Rejält försenade kunde vi så till slut åka till Sopot för att bada och ta del av det fantastiska folklivet där. Vi åt middag på restaurang Irena (tips från Beate) som serverade polsk traditionell mat. God mat och en intressant upplevelse.

Bilden ovan: Det var egentligen ett sorts väntrum i anslutning till häktesavdelningen som min sambo blev placerad i. Men väntrummet hade en låst gallerdörr så i praktiken blev hon inlåst medan hon väntade på mig. När min stöldanmälan var färdig och vi skulle lämna polisstationen så frågade jag om jag fick ta ett foto på min sambo bakom galler. "Egentligen inte", sa tolken. Men hon lät oss ändå ta ett foto i en tom cell vi passerade.

Nu är vi hemma igen och jag kommer inom kort att visa fler bilder från Gdansk.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Kerstin

Gräsligt!

Man tror inte att sådant kan hända!

Hoppas att allt ordnar sig och att Ni kan njuta av semestern!

#2 - Helen

Hahaha! Otroligt bra berättat! Jag såg hela den galna scenen från polisstationen framför mig. Lite som Monty Python.

#3 - Beate

1. Så sorry att det hände dig igen. Du råkade ju ut för samma sak i Barcelona om jag minns rätt. Så himla skit alltså. Är verkligen ledsen för sin skull.

2. Upplevelsen med polisen var ju ... mmmhhhh positivt men den kunde du ju ha varit utan.

3. Kul att ni åt hos Irena. Å visst är Sopot coolt.

4. Tack för länken.

5. Hoppas ni inte råkar ut för fler missöden nu.

#4 - Elisabeth

Hmm...jag får en viss känsla..jag känner en kille som jobbar på lacken.

#5 - mimmione

ha ett mycket bra sätt att se landet innifrån, fast å andra sidan är det ju kunskap man kan klara sig utan. HUR blir det med roxette nu då kan ni gå utan biljetter?

#6 - Daniel

Så jobbigt att bli bestulen! Blev oxå bestulen på bankkort å körkort i utlandet



Men kul att Roxette piggade upp stämningen! ;))

#7 - Lotta

Min kompis blev också bestulen då vi var på en marknad i Polen. Flera av mina vänner har blivit av med sina plånböcker då vi åkt färjan från Karlskrona. Man blir ju så attans ilsk.

Man ska ju inte behöva äta upp sina pengar för att få ha dem ifred.

:-)

#8 - Mia

Tråkigt, tråkigt... hoppas de inte hunnit tömma dina konton innan du hann spärra bankkorten. En upplevelse, som sagt, du kunde varit utan.

#9 - Per-Anders

Det här med ficktjuvar är nog ingenting typiskt för just Polen. Ficktjuvar finns det överallt. Däremot tror jag det finns extra många ficktjuvar på turistorter, och där det samlas många människor som festar.

#10 - Beate

Bilden du tog är ju ett minne för livet;-) Det ska bli roligt att se bilder och höra dina åsikter om vad du/ni tyckte om Gdansk och Sopot och maten och dryck och...