När får vi höra slutet på Salt Road?



Ikväll talade Dolph Lundgren till svenska folket:

"När det är kallt ute då samlas vi norrlänningar runt ett levande ljus. Och om det är riktigt kallt, då tänder vi ljuset."

Så här inleddes årets melodifestivalpremiär i Örnsköldsvik. Men hur mycket norrlänning Dolph Lundgren egentligen är kan väl kanske diskuteras. Han föddes i Stockholm men växte som tonåring upp hos sina farföräldrar i Nyland i Ångermanland, knappt tio mil från Ö-vik.

Kul att han, som en av de tre programledarna, i alla fall satte Norrland på schlagerkartan.

Vilka bidrag som gick vidare till Globen och vilka som åkte ut noterade jag inte riktigt, men kvällens märkligaste bidrag måste nog har varit Road Salt med Pain of Salvation. Låten börjar väldigt bra som en powerballad, typ Scorpions, men sedan händer... ingenting.

Eftersom man ser att hela rockgruppen finns på scenen, med gitarr och trummor och allt, så väntar man liksom på att crescendot ska komma. Men det kommer inte. När låten är slut så konstaterar man att endast sångaren och keyboardkillen har framfört låten. De övriga i bandet fanns på scenen endast som någon sorts kuliss. 

I samband med omröstningen säger den kvinnliga programledaren: "Nu sitter ni väl i stugorna och grälar om vilket bidrag som var bäst ikväll". Jaså, tänker jag, och försöker komma på om över huvud taget något bidrag var bra.

Men jag hoppas i alla fall att nån gång få höra slutet på Road Salt, komplett med trummor, bas och gitarr.


Aftonbladet:
– Jag har totalt tappat greppet!
Läsarna: Fem plus Dolph!
Jenny Silver kom sist
En schlager utan schlager?
Läsarna prickade in rätt vinnare

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

DN:
Salem Al Fakir och Ola direkt till Globen
#1 - Malin

Ja du det var ett mycket märkligt framförande av Pain of Salvation...jag satt också¨och "väntade" på att något skulle hända i låten...men icke!

Jag håller med dig...jag skulle också ha velat höra slutet;)

#2 - Mikaela

Haha ja, jag fattade inte heller Pain of Salvation. Väntade på att nåt skulle hända hela låten. Det lät som den kunde blivit bra, men nope. Synd.

#3 - Lisbeth

Yngste sonen kom hem en dag (för många år sen) från sin kompis, o berättade att Dolph Lundgren kommit på besök till kompisens familj. Han satt o fikade med allihop i köket, de var visst släkt. Han var precis som alla andra, sa sonen =)

#4 - Per-Anders

Malin och Mikalea: Jag önskade att de skulle trycka på med lite feta trummor och bas på slutet av låten.



Lisbeth: Med andra ord: en riktig norrlänning.

#5 - Helen

Hahaha! Jag måste skratta när jag läser ditt inlägg! Jag har skrivit precis samma sak!

#6 - Cina

Åh, melodifestivalen var ett riktigt sömnpiller. Ingen låt som fastnade direkt även om jag ändå gillar Fakir. Jag tyckte nog faktiskt att Dolphs nummer var bäst!

#7 - Per-Anders

Helen: Ja, Pain of Salvation var ju bara ett enda långt intro.



Cina: Jag tyckte inte heller någon av låtarna var så där riktigt bra. Tittade på Melodifestivalen mest för att det är en happening.

#8 - Beate igen

Såg Road Salt och döpte genast om låten (och bandet)till "Salvation Army". Sedan såg jag 1/2 av tjejen som sjöng innan Road Salt. Hade förväntat mig nå't helt annat när dom intervjuades... ja, ja. Så var det med den melodifestivalen = skippade resten.

#9 - Per-Anders

Beate: Du missade inte så mycket... Jo, Dolph förståss.

#10 - Sten Blekman

Jag kan bara instämma; jag satt och väntade på den svulstiga avslutningen - som aldrig kom. Kände mig snuvad på någonting. Dessutom fick ju resten av bandet aldrig "vara med på riktigt".



Sten känner sig nu både snuvad och snuvig i vintervädret.