Helpdesk i fördatorisk tid



Datorer är fantastiska. Så mycket lagringskapacitet på en så liten fysisk yta. Jag minns när man tyckte man att 1 GB var stor lagringskapacitet på en hårddisk, men idag finns det USB-minnen som kan lagra 256 GB och hårddiskar som rymmer 2 TB (terrabyte).

Men ibland händer det att datorerna krånglar, och vad gör man då? Jo, då ringer man någon lämplig helpdesk för att förhoppningsvis få hjälp med problemet. Många gånger beror dock problemet på att man som användare inte riktigt förstår hur man ska göra.

För länge sedan, i den fördatoriska tiden, var boken den viktigaste bäraren av information. Men hur bar man sig åt när boken krånglade och man inte kom åt all den lagrade informationen?

Kolla in den norska dokumentationen i videoklippet ovan hur det kunde gå till då den bokliga helpdesken kom på besök.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,
#1 - Kerstin

Den var underbar! Precis så känner jag mig ibland vid min dator när det händer saker:))

Norskan är väl ett fantastiskt språk?

Allting blir så mycket roligare på "norsk"?!

ha de´

#2 - Cina

Great!

Den här helpdesk-filmen är vansinnigt rolig tycker jag! I "normala" fall jobbar jag just i en Helpdesk för IT-system inom landstinget, ingen användarfråga förvånar mig längre! Det är bara att lotsa på och få användaren att tro att de löser problemet själva, då blir de modiga igen.

Tack för uppmuntrande kommentar inne hos mig! Jag tror på ljuset, väntan är bara så svår!

Ha en bra dag!

#3 - Beate igen

Klippen var riktigt roligt. Det var varken bättre eller sämre förr - är min slutsats;-)

#4 - Beate

svar: Klockren kommentar speciellt med tanke på ditt "dagens" :-))))

#5 - Per-Anders

Kerstin: Jag håller med. Sketchen lyfter när den är på norska. Jag gillar Norge och norrmännen.



Cina: Ja, det kanske handlar om mod för att bli vän med sin dator.



Beate: Böcker och datorer har ju mycket gemensamt. De är båda informationsbärare.

#6 - Yvonne

Åh den är så bra den här helpdesken! Den hade jag faktiskt glömt bort, tack för påminnelsen!

#7 - Per-Anders

Yvonne: ja, jag gillar den skarpt.