Bröllop eller pellets, det är frågan



Idag friade jag till min sambo: "Vill du gifta dig med mig", sa jag. "Javisst", sa hon. "Va bra", sa jag.

Sen blev det tyst.

Till saken hör att jag ställt den frågan ett antal gånger och varje gång fått samma svar. Så att vi verkligen vill gifta oss med varandra, det råder det inget tvivel om. Men när det kommer till det praktiska genomförandet, då tar det stopp.

Så här har det varit i flera år nu. Vi har ju faktiskt bott ihop i drygt fyra år och inte ens kommit till skott och förlovat oss. Men nu känner jag att det måste börja hända något. Tanke måste omsättas till handling.

Egentligen så vet jag inte vad problemet är. Kanske handlar det om bekvämlighet. Kanske handlar det om snålhet. Det är ju inte direkt billigt att gifta sig. Att köpa två ringar är ju samma pengar som flera vintermånaders förbrukning av pellets. För att inte tala om kostnaden för brudklänningen och bröllopsfesten.

Förr (kanske även fortfarande) fanns det tuggummiautomater som även innehöll kapslar med Fantomenringar i plast. Kanske det kunde vara ett alternativ...

Vi känner också förväntningarna i vår omgivning. En gång när vi gjorde en dagsutflykt till Gävle (vi bor i Timrå) trodde några bekanta att vi smitit iväg för att förlova oss i hemlighet. "Nä, vi var till Valbo köpcentrum bara för skojs skull", förklarade min sambo till våra vänners besvikelse.

Fast egentligen är det en ganska cool idé. Tänk att få kungöra att vi förlovat oss i gångstråket mellan Lindex och Teknikmagasinet.  

Ibland har vi funderat på att förlova oss i samband med någon semesterresa utomlands. Det vill säga, vi brukar alltid komma på det just som vi kommit hem från en resa. Exempelvis sa vi till varandra i höstas: "Attans, att vi inte passade på att förlova oss när vi var i Barcelona".

Idag är det Alla Hjärtans dag och min älskade har fått ett hjärta av pellets, som jag gjort alldeles själv (se bilden ovan). Om vi sedan satsar våra pengar på giftemål eller pellets (eller både och), det får tiden utvisa. Kanske kommer svaret senare under året...


Aftonbladet:
– Jag gick bara fram och kramade honom
Våga och vinn på Alla hjärtans dag
Fixa Alla hjärtans- flirten – med sms
Dags att planera livet tillsammans
Ta hand om era hjärtan
Romantisk måltid – för ditt hjärta
Hjärtbesvär

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Beate

Gud vilket fint hjärta... riktigt kreativ!!!

Skrattade gott och ditt inlägg: vi har varit ihop i drygt 20 (!!!) år och har gått igenom samma frågor som ni. Jag menar vad är skillnaden... egentligen, om man inte har gemensamma barn förståss. Vi älskar ju inte varandra mera eler mindre bara för att en dyr ring sitter på fingret. Och pengarna kan man faktiskt ha mycket roligare för.

#2 - Yvonne

Men ett hjärta av pellets är väl otroligt romantiskt! Sen kan du ju testa tuggummiautomaten för ibland tror jag det går att få andra ringar än just Fantomenringar.

#3 - Mia

Bröllop kan vara dyra, men behöver inte vara det! Det tror jag ni vet... :-)



Jag var sambo i drygt 21 år utan att ens vara förlovade. Det höll inte, men det hade det inte gjort även med kyrkobröllop med fest.



Lycka till med era bröllopsplaner... och du har ju redan tränat litet på en s.k morgongåva!

#4 - Maggan

Men, PA....!!! Den här diskussionen har vi ju haft!!! Du ska ju ha ringarna klara när du frågar om hon vill gifta sig med dig!!! = Säger hon JA så sätter du ringen på hennes vänstra ringfinger och din på ditt vänstra ringfinger, och vips så är ni förlovade! Iväg till guldsmeden och shoppa, PRONTO!



Just Do It!!!



Funkar på vedbacken, i TV-soffan etc....



Kram

Maggan

#5 - Per-Anders

Beate: Vi funderar på att åtminstone förlova oss.



Yvonne: Precis, pellets kan faktiskt vara romantiskt!



Mia: Om vi gifter oss så skulle hon kunna få en hel säcka med pellets.



Maggan: Ok... vänster ringfinger, alltså? Ska komma ihåg det.

#6 - Lisbeth

Låter fint i mina öron PA!

Vi gifte oss barfota i shorts på sluttningen av Södra Berget, nära grillplatsen, med bara barnen som vittnen. Prästen tyckte det var fint, sa hon med blanka ögon.

Sen hade vi hyrt kåtan där på Ängen, grillade o kokade kaffe över öppen eld. Ett jättefint bröllop tyckte jag att vi hade =)



Slå till, vet ja´! Du är värd det =)

#7 - Ailas

Att gifta sig behöver inte bli dyrt alls! Minns en kollega som kom hemligt leende från lunchrasten... och vi undrade vad det var som hade hänt. Jodå, hennes kille och hon hade gift sig under lunchen. Hon hade plockat en bukett vitsippor på vägen till

#8 - Ailas

Oj, nu flög kommentaren iväg alldeles för tidigt!



... på vägen till Rådhuset, skulle det stå.



Tänkte bara tipsa er om att det nog kommer en tid för vitsippor även efter den här tuffa vintern, så...



#9 - Kerstin

Ett hjärta är ett hjärta...

Vi har varit sambo i trettiosex(36 år) utan att vara förlovade eller gifta!

Kanske borde vi ha...?

Vänta inte för länge!

#10 - Cina

Du är romantisk!?

Jag gillar Alla Hjärtans Dag, den behöver ju inte alls vara så kommersiell om man firar på sitt eget vis.

Inte behöver bröllop bli så dyrt!

Här har frågan frågats och det har svarats men rätta tillfället inte heller infunnit sig. När är det rätt liksom???

#11 - Per-Anders

Lisbeth: Sommarbröllop ute i det gröna är säkert mysigt. Kan vara ett alternativ.



Ailas: Bröllop på lunchen..? Det låter ju faktiskt riktigt kul. Bra idé!



Kerstin: Skönt att höra att det finns fler som inte kommit till skott. Jag trodde det var bara vi.



Cina: Nej, det behöver ju inte alls vara dyrt. Det är ju tanken som räknas på Alla hjärtans dag och alla andra dagar på året.