Jag lovar att inte röka under hela 2011



I ICAs TV-reklam kan vi se hur karaktären Stig avger nyårslöftet att sluta röka. Han uppmanar även de tittare som röker att sluta från och med 2011. Självklart hänger jag på:

Jag, Per-Anders, lovar härmed att inte röka ett enda bloss under hela 2011!

Det är väl kanske bäst att nämna att jag inte heller röker sedan tidigare. I själva verket har jag faktiskt aldrig ens provat att röka någon gång i hela mitt liv. Så mitt löfte att låta bli tobak under nästa år blir nog ganska lätt att hålla.

Men jag måste erkänna att det stör mig lite att när rökare som lägger av med sitt nikotinmissbruk ofta hyllas som hjältar. Vi som aldrig börjat röka, vi får aldrig någon cred för det. Vi ickerökare har ju faktiskt lyckats stå emot ett livslångt grupptryck, och aldrig bejakat tobakens lockelser.

Fast för mig har det aldrig varit speciellt svårt att stå emot rökning. Jag minns när jag var åtta år och vi var ett gäng småkillar som satt uppe på ett berg för att smygröka. Vi satt bredvid varandra på en rad och han som satt längst ut på ena änden tände en cigarett, tog ett bloss och lämnade sedan över den till nästa gosse. Då tog han ett bloss och skickade cigaretten vidare. Samtliga pojkar hostade och kräktes, och när det sedan var min tur (jag satt längst ut på andra änden) så hade jag ingen som helst lust att prova att röka. Mina kompisars reaktioner var inget som lockade mig.

Jag tycker ICAs uppmaning till svenska folket att sluta röka är bra men om man vill visa någon trovärdighet så är det ju rimligt att man också slutar att sälja tobak i ICA-butikerna. På det viset kan ICA bidra till minskat mänskligt lidande, minskade sjukvårdskostnader och bättre hälsa hos svenska folket.

Gott Nytt År!


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,

Aftonbladet:
”Ica borde sluta sälja cigaretter”

GP:
Så håller du nyårslöftet
#1 - Lennart

Jag har aldrig känt något sug att röka, inte förstått idén. Då jag var liten rökte pappa pipa och mamma cigaretter. Efter några år bytte pappa till pipa sen till snus och plötsligt la han av vid 50. Har för mig att mamma slutade flera år tidigare. Jag har provat en snabb cigarett och en cigarr, då var jag runt 35. Tyckte att det smakade härsket och surt te i halsen. Jag smuttar hellre på min härligt rökiga och goda whisky. Så har jag ju min choklad också. Gott nytt år!

#2 - Maggan i Sundsvall

Ha, ha... Precis så anser jag om bantning!!! Varför ska inte jag anses vara duktig som INTE är överviktig och ALDRIG bantat?! ;-P

#3 - Ailas

Så sant, ofta känns det att de riktiga hjältarna och hjältinnorna glöms bort! Jag vill ge dig eloge för civilkuraget att aldrig ens ha smakat. Jag har smakat en gång, men konstaterade direkt att det inte var något att hålla på med.



Jag har aldrig varit berusad i mitt liv och tycker också att jag egentligen är en hjältinna, men idag känns det tvärtom som om många tycker att sådana som jag är "tråkiga". Fast mest tror jag att de egentligen blir rädda!



Gott Nytt År!

#4 - Per-Anders

Lennart: Choklad och whisky låter som en intressant kombination.



Maggan: I ditt fall kanske det är bäst att du fortsätter att röka, för om du slutar blir du kanske överviktig. Rökare som slutar röka brukar ju ofta gå upp i vikt.



Ailas: Precis. Om man tror på det goda blir man en vinnare i längden.

#5 - Micke

Jo, det har du ju faktiskt rätt i, den riktiga hjälten är ju den som aldrig börjar röka över huvud taget.



Gott nytt år på dig Per-Anders :)

#6 - Anna

Härligt, PA! Jag är också på hugget mot ICA! :)

Skrev arg insändare i ST i dag.

Gott nytt år!

#7 - Beate

Lite präktig är du allt ibland P-A. Håller helt och hållet med Maggan.

Dessutom så ska du tänka på att vi rökare betalar en himla massa skatt som kommer er icke-rökare tillgodo. Dessutom brukar vi dö i förtid, dvs ni behöver inte ta hand om oss gamlingar, vilket kostar staten mycket pengar.

Så lite av hjältar är vi som inte slutat röka också;-)

Gott Nytt År på dig och sambon P-A.

#8 - Beppan

Nyårslöften brukar jag inte ge - detta år ett undantag...



Jag började röka sommaren efter andra ring på gymnasiet i Östersund - Wargentinsskolan. På väg till England på språkkurs. En limpa Prince kostade 13 kronor på flyget. Hur kan man vara så dum??? Rökte pipa ett tag också. Snugga, Borkum Riff. Nåväl. Slutade med dessa dumheter för 22 år sedan, så det får väl anses som preskriberat.

Maggan i Boden

#9 - Mia

Jag lovar också att inte ta ett enda bloss under 2011. Jag slutade röka för ungefär 20 år sedan.. sedan dess inte tagit ett bloss så det är osannolikt jag faller dit i år.



Att aldrig tagit ett bloss är bra. Men jag tycker att de som lyckas sluta med ett missbruk är värda att uppmärksammas. Det är ett stort steg som är värt att firas!

#10 - Elisabeth

Jag som är skogs-van undrar, har du fått troll? :-)



En gång när jag var 8 år, vi bodde i staden, kom det sig att jag hittade en äcklig fimp utanför på gatan, den tog jag med in på vår fönsterlösa, minimala gästtoalett och satte i munnen,



drog eld på tändstickan, som jag sett gästande farbröder göra, sög in och hostade något våldsamt,

men inte gav jag mig utan blossade på och hostade tills toan var knökfylld av tjock rök,



då sliter mor upp dörren, och skräcken lyser i hennes ögon...farmor och farfar ska nämligen strax anlända från storastaden och de är inte nådiga i sin tobaksavsky.

Ja sicken tokig unge jag var.



God fortsättning!

#11 - Anonym

Vad gör vi? nu kör vi!



Idag startade jag bloggen där vi når våra mål, tillsammans!

insperation och massa tips!



bortmedkilo.blogg.se

#12 - Cina

Kommer inte heller att ta ett endaste bloss under 2011. Julafton 2008 rökte jag min sista cigarett men det händer att jag känner suget ännu. Det går att stå emot och blir lättare och lättare för varje dag.

Ändå saknar jag det ibland. Lite knäppt kanske men det är bara så det är.

#13 - mimmione

låter ju bra att du inte ska röka men ibland kanske man kan anta utmaning från annat håll som din viktkurva som du så smidigt nonchalerade i mitt förra inlägg, snart ska jag på spinning och jobbar på min utamning till mig själv och min vikt just nu är förhoppningsvis mindre än den 1 januari 2011, 5 kilo innan sommaren,

#14 - mimmione

låter ju bra att du inte ska röka men ibland kanske man kan anta utmaning från annat håll som din viktkurva som du så smidigt nonchalerade i mitt förra inlägg, snart ska jag på spinning och jobbar på min utamning till mig själv och min vikt just nu är förhoppningsvis mindre än den 1 januari 2011, 5 kilo innan sommaren,

#15 - mimmione

låter ju bra att du inte ska röka men ibland kanske man kan anta utmaning från annat håll som din viktkurva som du så smidigt nonchalerade i mitt förra inlägg, snart ska jag på spinning och jobbar på min utamning till mig själv och min vikt just nu är förhoppningsvis mindre än den 1 januari 2011, 5 kilo innan sommaren,

#16 - mimmione

HJÄLP MIN DATOR FICK FNATT ber så mycket om ursäkt för att jag bombaderade din blogg

#17 - Per-Anders

Mimmione: Ja det där med min viktkurva är ju ett sorgligt kapitel. Men jag har fortfarande inte gett upp. Ska försöka ta tag i vikten igen. Jag ska även försöka bli bättre på att svara på kommentarer.