Spännande ortnamn i Norrland



Det är i Norrland man hittar de riktigt kraftfulla ortnamnen.

Idag var jag ute i den norrlänska skogen för att göra ett reportage till vår personaltidning. Några mil utanför Bispgården hittade jag denna vägskylt (bilden ovan) som pekade ut riktningen mot Digerlemmen.

Fast egentligen tror jag Digerlemmen inte är namnet på en ort utan en sjö (egentligen två sjöar). I vilket fall som helst fick skylten med det spännande namnet bli förevigad på bild.

#1 - Beate

En diger lem det där;-) Körde du förbi Ensamheten också;-)

#2 - Ann Catrine

Den var bra!

Något av en personlig favorit är Baggböle, och det känner du naturligtvis till. *;-)*

#3 - Ann Catrine

Fråga mig inte vad de där små krumelurena kom ifrån!! ;-)

#4 - Lisbeth

hahaha! Ja, jag säger väl =) Det är som i närheten av makens hemby i Norrbotten finns en ort som heter Mensträsk...

#5 - Selma

Det är en kul sak med turer i landskapet, alla dessa skyltar.

#6 - Kerstin

Kommer Du ihåg skylten "FORNMINNE" i Yngve Frej?

#7 - Daniel

hehe nära mitt finns en by som heter Hornio

#8 - Mia

Ja, det finns många roliga ortsnamn, i mina barndomstrakter finns en by som heter Runkarp... Tänk att vara tonårskille och få frågan från en söt tjej, Var kommer du ifrån och behöva svara... Runkarp!

#9 - bajsugglan

underbart! bättre än köttkvarna och Kärringberget och allt sånt där. Jag trodde ju för övrigt att Vårgårda hette Vårtgårda..

:D