Ökad stress med tvättstugan i tunnelbanan



I framtiden kommer stockholmarna att kunna ta med sig tvättkorgen i tunnelbanan. Så kan det bli om förslaget att lägga kommunal och privat service i tunnelbanestationerna blir verklighet. Förslaget har lagts av socialdemokraterna i Stockholm och tanken är att man ska kunna hitta både barnomsorg och tvättservice i tunnelbanan, och på det viset förenkla livet för medborgarna.

Så här skulle det kunna se ut:

  • Beställ mat på morgonen på din station. Hämta upp din färdiga matkasse vid spärren på kvällen.
  • Lämna din smutsiga tvätt på stationen på morgonen och hämta ren tvätt på vägen hem från jobbet.
  • Bättre bredband i hela kollektivtrafiken så att stockholmarna kan använda sin värdefulla restid till att jobba.

Själv kommer jag osökt att tänka på ett väldigt speciellt ord: stress. Idag är det väldigt många människor som lever sina liv i ett oerhört högt tempo, och har massor av saker de "måste" hinna med. Men i stället för att försöka få folk att varva ner så föreslår politikerna lösningar där vi ska försöka hinna med ännu mer, med ännu större risk att vi stressar ijhäl oss.

Men förslaget blir säkert uppskattat i Stockholm. Detta med tanke på hur mycket stockholmarna redan nu stressar i tunnelbanan. Jag aldrig varit på någon annan plats där man så ofta blir omsprungen i rulltrappan. 

Det fanns en tid då även jag stressade, så mycket att jag till slut gick i väggen. Numera har jag lärt mig läxan, och kan se värdet av att leva utan stress.

Bilden ovan: Tacka vet jag att få tillbringa en stund i tvättstugan med att tvätta mina egna kläder.


Aftonbladet:
Läsarnas tio bästa tidstips
”Svenskarna är för blyga”
”Vårt förslag är smartare”
Stockholmarna ska få butlerhjälp
Löjligt förslag, socialdemokraterna

DN:
Förslag om butler engagerar
”När ska vi stockholmare få tid att älska och skratta?”
M: ”Utveckla servicen i t-banan och bevara rut”
C: ”Rut bättre än butler”


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,
#1 - Ingela

En av dagens behandlingar ;o)



Stort tack för hästägare med "skjutgalna" fingrar, ;o) hihi kamera alltså



Mvh Ingela



http://rosawsblogg.blogspot.com/2010/08/behandling.html

#2 - Ailas

Ja, vad ska man säga om stolligheterna? Kanske kunde även närbutiken komma till hjälp hos dem som inte har T-bana? Eller varför inte ett bussbolag? Möjligen kunde parkeringsvakterna ordna med någon service också, så att de kunde bli lite populärare? Vad sägs om P-lisor som fixar tvätten medan du är på jobbet?



#3 - Hanna

haft en bra dag?=)

#4 - Per-Anders

Ingela: Å du ba?



Ailas: Tvätta mina kläder, det vill jag göra själv. Men däremot tycker jag en bra ide vore att p-lisor kunde tvätta min bil medan jag är på jobbet.

#5 - Per-Anders

Hanna: Ja. Den har varit helt ok.

#6 - Kerstin

Luktar inte det hela lite"Alva Myrdal"?

#7 - Selma

I min barndom fanns i tvättstugan en maskin där man var tvungen att kolla en termometer. Där älskade pappa att sitta på lördagarna. Fylla i och släppa ut vatten ibland men mest läsa en god bok ifred.

#8 - mimmione

jojo och alla som inte bor i Stockholm får vackert tvätta själva, hemska orättvisa

#9 - Cina

Om jag kunde lämna min tvätt någonstans skulle ett stressmoment falla bort, det är då ett som är säkert..... Det är väl himla konstigt att det som man behöver i vardagen alltid är det som ska "bort"? Kortare arbetstid för alla kanske, och man skulle banne mig både hinna laga mat, tvätta och städa själv. Jag är mitt uppe i lärandet att leva så "ostressigt" det bara går. Det är svårt men jag tror att det går! Jag tror på dig när du säger att det går!

#10 - Per-Anders

Kerstin: Kanske det.



Selma: Jag skulle nog också trivts där.



mimmione: Just typiskt.



Cina: Klart att det går att minimera stressen. Det handlar bara om att bestämma sig, och att prioritera. Kortare arbetstid är ingen dum ide, då kan ju också fler få arbete.

#11 - Beate

Jag verkar vara den enda (totalt ostressade) nollåtta här som kommenterar: Personligen tycker jag idéerna är alldeles utmärkta för stressade småbarnsföräldrar till exempel. Full service helt enkelt. Varför inte!!! Å bredband på bussarna är ju perfekt då kan jag ta min första bloggpromenad redan på morgonen. Alla "måsten" förutom jobbet då kan gärna göras av någon annan om du frågar mig. å har jag bara kvalitetstid kvar som jag kan ägna åt endast roliga saker.

#12 - Lotta

När min minsta dotter kom hem från sin första Stockholmsresa var hon förbryllad över att de inte kunde gå utan sprang hela tiden. Ingen stad för mig, tyckte hon!

:-)

#13 - Per-Anders

Beate: Risken är att man inte hinner med någon kvalitetstid utan petar in ännu fler "måsten".



Lotta: Jag gillar Stockholm med pulsen och storstadskänslan där. Men bara i lagom små doser. Efter en vecka i huvudstaden börjar jag så smått hyperventilera.

#14 - Mia

Tempot har ökat ofantligt under vår livstid och jag tror inte det är slut än. Då kan sådana här lösningar bli hjälp på vägen - även om jag inte tycker om det.



OM detta skulle bli verklighet. Hur påverkar det det uppväxande släktet. Förr så kände de flesta barn till hur potatis blev till, hur mjölken kom från korna osv... idag så är det kunskap få barn har haft kontakt med. Enkla saker som måste ske för vår existens, tillredning av mat, hygien och tvättning av våra kläder är sådant varje person bör kunna. Ska allting överlåtas åt andra blir människan allt mer hjälplös i en krissituation!? Eller?