Mona Sahlin for president



Jag kapitulerar. Nu ansluter jag mig till Mona Sahlins fan-club.

Ikväll har jag sett partiledarutfrågningen av Mona Sahlin på TV2. Jag har ju tidigare varit kritisk mot hennes lite dryga attityd och utstrålning, men ikväll tycker jag att det var en ny Mona Sahlin som framträdde. Hon verkade trygg och avspänd när hon på ett tydligt och ärligt sätt gav besked om socialdemokraternas politik.

Mina kommentarer till utfrågningen:

Energiomställningen: Man kan ju inte direkt beskylla Mona Sahlin för populism när hon levererar vallöftet att höja bensinskatten med 49 öre om de rödgröna vinner valet. Självklart undrar man ju hur det slår mot folk i glesbygden, men om den utlovade energiomställningen samtidigt lyckas så är det väl ok.

Skatter: Att folk med höga inkomster betalar högre skatt än låginkomsttagare är naturligtvis rimligt. Själv är jag definitivt ingen höginkomsttagare, men har ändå inget problem med att betala skatt. Jag hjälper gärna till att finansiera ett solidariskt samhälle.

Pensionärernas skatter: Här tror jag varken Alliansen eller de rödgröna politikerna är problemet. Däremot tycker jag det är väldigt olyckligt när olika befolkningsgrupper (pensionärer och barnfamiljer) träter med varandra om vem som har det sämst. Alla är ju lika mycket värda, tycker jag.

RUT-avdrag: Själv har jag svårt att acceptera att samhället ska vara med och finansiera överklassens städhjälp (kan inte tänka mig att det är någon annan den gruppen som har städhjälp hemma). Om de inte vill städa sina egna hem kan de betala själva.

Sverigedemokraterna: Det hedrar Mona Sahlin att hon tar ett kraftfullt avstånd till Sverigedemokraterna. Man behöver bara läsa vad som står på SDs hemsida för att inse att deras politik är både rasistisk och populistisk, och inte hör hemma i riksdagen.

För övrigt känns det bra att socialdemokraterna fortfarande bygger sina ideal på solidaritet och ett gemensamt ansvar för samhället.

Trots att vi har monarki i Sverige säger jag: Mona Sahlin for president (eller åtminstone statsminister).


Aftonbladet:
”Jag fick bra frågor”
”Mona Sahlin kan bättre än så här”

DN:
Mona Sahlin städar hemma – utan avdrag
”Moderaterna har fått igenom mest”


Expressen:
Sahlin: Inte ett angrepp på USA
Diskutera och sätt betyg på utfrågningen
Lotta Gröning: Hon tar striden för den lilla människan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Ailas

Eftersom jag inte ser på TV, så då missade jag även denna godbit. :) Men, alldeles oavsett... på något sätt undrar jag ändå över kompetensen? Den/de som ska representera Sverige i internationella sammanhang bör ha en god sådan. Har hon verkligen det?

#2 - Selma

Jag såg det inte och ja, jag hade önskat att det funnits någon annan som partiledarna men nu är det ju som det är.

#3 - Per-Anders

Ailas: Det lär väl visa sig om hon funkar i internationella sammanhang. När det gäller utrikespolitik så måste hon ju samsas med V och MP. Frågan är vilket inflytande vänstern kommer att få på det imrådet.

#4 - Per-Anders

Selma: Jag fick faktiskt en annan bild av Mona Sahlin efter gårdagens TV-utfrågning.

#5 - Beate

Som du vet så är jag av helt motsatt uppfattning. Såg inte utfrågningen men jag klarar helt enkelt inte av henne. Det verkar jag ha gemensamt med Thomas Bodström... Nej han ska visst bara installera sina fyra barn i skolan där...

#6 - Per-Anders

Beate: Thomas Bodström och hans fyra barn..? Måste erkänna att jag har inte riktigt koll på den storyn.

#7 - Kalmardamen

Mona blir en bra statsminister. Hon har lång erfarenhet och var med på 90-talets kris.



Det glädjer mig att S tillsammans med MP och V enats om att börja dra tillbaka trupperna från Afghanistan och istället satsa på civil hjälp.

Ett krig som inte går att vinna med bomber och granater.

#8 - Per-Anders

Kalmardamen: Inga konfliketer går att lösa med våld. Det är sant.

#9 - Mia

Jag röstar mer på ideologin än på ledarna. Men visst är ledarna viktiga även om det inte spelar någon roll hur duktig en ledare är om h*n omger sig med "fel folk".