Jag kommer ut



Idag har jag bestämt mig för att komma ut och berätta för världen om mitt avvikande beteende:

Jag dricker inte kaffe.

Jag förstår att det finns dem som blir chockade av ett sådant besked, men jag kan inte annat än be om förstående för min läggning.


Eftersom kaffedrickandet är en del av den sociala strukturen i Sverige så hamnar jag ofta i situationer då jag måste tacka nej.

"Är det på grund av magen som du inte dricker kaffe?", brukar frågan bli.

"Nej, det är nerverna", svarar jag. 

Jag mår nämligen psykiskt dåligt av att dricka kaffe. Jag kallsvettas, blir knäsvag och känner yrseltendenser. Dessutom ger kaffedrickande bara en massa vuxenpoäng som jag kan vara utan (trots att jag är 52 år). Om jag själv får välja dricker jag heller te. Eller en öl.

Bilden ovan är en unik dokumentation av en av de få tillfällen jag druckit kaffe. På bilden kan man tydligt se den personlighetsstörning som inträtt på grund av den temporära koffeinförgiftningen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Ann Catrine

Oj, ja det förklarar ju att jag hela tiden misstänkt att du är lite knasig ;-)



Själv dricker jag kaffe när det "krävs" i sociala sammanhang, men kokar aldrig en kopp åt mig själv hemma i min ensamhet... så jag är nog knasig jag också!

(men hur reagerar du på andra keffeindrycker, t ex cola)!?



#2 - Andreas "the son"

jag dricker inte heller kaffe,

En sak som stör mig är att det förväntas att man ska bjuda på kaffe då vänner och bekanta hälsa på.

Men om jag själv inte dricker, måste jag då köpa en kaffe bryggare för alla andras skull?

Mor min hävdade att alla är tvungen ha en kaffe bryggare hemma oavsätt om man själv inte dricker kaffe.

#3 - Per-Anders

Ann Catrine: Jag gillar inte Coca Cola heller. Det är helt enkelt inte gott.



Andreas: Din mor har fel. Det är gästerna som ska anpasa sig det som värden har att bjuda på.

#4 - Beate

Ha, ha, ha. Helt okay att inte dricka kaffe. Jag menar blir du så där funktionshindrad som på bilden så...



Skulle aldrig klara mig utan min Nespresso - som inte förändrar min personlighet - än. Men min engelska make dricker alltid "tea" till frukost.

#5 - Beate

Sorry ... har jag missat nå't: Snygg ny header.

#6 - Per-Anders

Beate: Jag är kanske lite engelsk av mig eftersom jag gillar te. Headern har faktiskt varit med ett tag. Har faktiskt en ny på g snart.

#7 - Lotta

Här är en till som dissat kaffet. Men jag bjuder gärna på kaffe, men de brukar vilja ha te i stället. När jag var gravid med son nr 1 så kräktes jag så fort jag kände kaffedoft, hur lätt var det på en skala. Det är ju inte det lättaste att undvika.

:-)

#8 - Anonym

#9 - Kerstin

Precis så där som Du är på bilden blir jag av 1 (ETT) glas vin! Jag tål det inte bara! Te är en fantastisk dryck, särskilt det gröna!

Blir man törstig så finns ju alltid vatten!

Ha de´!

#10 - Selma

Fast det är ju så gott. I alla fall ibland.

#11 - Daniel

Men pöjk, en öl är inte fyskam det heller!

#12 - Elisabeth

Ja du ser onekligen litte darrig ut på fotot,

men hur ska det gå för dig...man får ju skydd mot både diabetes typ2 och alzheimers genom att dricka 3-4 koppar kaffe om dagen.(skojar)

Men jag känner igen symtomen, jag får också "kaffedarran".



Men jag tål inte Alkohol, det är också ett socialt handikapp, och mycket få människor tror på mig, men medicinarna vet att det förekommer, så man får umgås där, det blir lite begränsat men vad gör man.

#13 - Yvonne

Först blev jag lite orolig, men så såg jag att du i alla fall dricker öl så då kände jag mig genast lugnare. ;)

#14 - Emmelie

Dricker heller inte kaffe. Har aldrig gjort, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.

Gillar inte lukten, och inte heller smaken.

Ett smakprov och inget mer..

#15 - Mia

Jag blev inte chockad, det finns fler med din läggning! Bl.a min äldste son... men visst är ni litet udda... s