Carlos Santana bästa rockgittaristen



I dagens Aftonbladet.se kan man läsa om den brittiska radiokanalen BBC 6 Music som lät sina lyssnare rösta fram de senaste 30 årens bästa rockgitarrist. Vinnare i omröstningen blev John Frusciante, som tidigare spelat med Red Hot Chili Peppers.

Vad är egentligen kriteriet för att kunna bedömas som en bra rockgitarrist? Aftonbladets egen musikexpert Joacim Persson tycker att det inte bara handlar om hur känd gitarristen är, eller hur snabbt denne spelar, utan om att man dessutom spelar gitarr med hjärtat.

Eftersom jag är en stor rockälskare vill jag lägga mig i diskussionen och publicerar här min alldeles egen lista över de fem bästa, bland gitarrister som varit verksamma under de senaste 30 åren. Min bedömning blir inte bara utifrån gitarristernas spelskicklighet utan även den musikupplevelse de levererar.

1. Carlos Santana slog igenom redan på 1960-talet med sitt bländande latinoinfluerade gitarrspel och hade då ett flertal stora skivframgångar. Under 1980- och 90-talen hörde man inte så mycket talas om honom men 1999 gjorde han en rejäl comeback. Då släppte han CDn Supernatural där Carlos visar prov på sitt utomordentligt skickliga, allsidiga och känslomässiga gitarrspel. Några år senare släpptes uppföljaren Shaman, en CD i samma anda.

2. Angus Young, gitarrist i det australiensiska rockbandet AC/DC. Jag tycker det finns få rockgitarrister som kan leverera så fullständigt grymma hårdrockriff som Angus Young.

3. Frank Zappa tillhör mina absoluta favoriter inom rockmusiken. Han hade en unik förmåga att kombinera musikalitet, humor, spelskicklighet och nyskapande. Tyvärr gick Frank Zappa bort i prostatacancer, december 1993.
 
4. John Frusciante. Ok, John Frusciante är en grym gitarrist och Red Hot Chili Peppers är ett grymt rockband. Och om man kunde rösta fram den bästa rockbasisten skulle jag tveklöst rösta på bandets basist Flea.

5. John McLaughlin. Här snackar vi extrem spelskicklighet, ibland kombinerad med lite sträva tomgångar. John McLaughlins musik gränsar ju en hel del åt rock/jazz- och fusionshållet, och kan därmed ibland upplevas som lite svår. Men god musik utmärks ju av att den tar ett tag att smälta in.


Aftonbladet:
Är han världens bästa gitarrist?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Peter

Uli Jon Roth! Där kan man prata om musikupplevelse.

Om du inte lyssnat på honom tidigare så kolla upp honom på Youtube.

#2 - felghen

David Gilmour (Pink Floyd) utan tvekan.

#3 - Maggan

Dave Matthews!!! Ingen konkurrens!!!

#4 - Per-Anders

Peter: Jag kollade in Uli Jon Roth på YouTube. Några av låtarna var OK (typ Jimi Hendrix-covers).



felghen: Även Pink Floyd tillhör en av mina absoluta favoriter. Funderade ett tag på att ta med David Gilmour på listan, men om listan varit lite längre hade han nog kommit med.

#5 - Per-Anders

Maggan: Dave Matthews är ju lite mera åt trivsel-mjukishållet, men helt ok musik.

#6 - Per-Anders

Maggan: Förresten, Dave Matthews spelar ju tillsammans med Santana på låten Love Of My Life från CDn Supernatural.

http://www.youtube.com/watch?v=BA266naCH_0&feature=related

#7 - Helen

Ett intressant Santana-minne: Vi var på semester i en liten stad i Tyskland och upptäckte att det han skulle spela på en slottsgård alldeles intill vår semesterlägenhet. På kvällen satt vi på vår altan i hammocken och lyssnade till hans underbara spel.

#8 - Georg Hendrix

Det är svårt att jämföra gitarrister från olika decennier, tycker jag. De äldre var mer innovativa och dagens har mer allmän kunskap.. haft fler influenser! Sen är det svårt att koppla i sär den enskilda gitarristen ifrån hans band. Gitarristen i sig är inte alltid anledningen till att bandet är riktigt bra.



Jag tror många ser Red Hot Chili Peppers som ett musikaliskt oseriöst band för att de har sprungit nakna på scen och haft rätt "fjantiga" videor.. men de har släppt mycket bra material genom åren och ska man ta en gitarrist som är relativt ung idag som världens bästa tycker jag inte John F är ett särskilt dåligt val :)