Dags att ta plats på Norra Berget



Läser idag i Sundsvalls Tidning och Dagbladet att rockgruppen Roxette ska gör Sverigecomeback i Sundsvall den 7 augusti. Spelningen i Sundsvall blir den första gruppen gör i Sverige sedan 2001. Scenen blir på Norrporten arena mitt i stan.
 
Det här låter kul, och självklart kommer jag att finnas på plats den dagen. Men jag tror inte jag kommer att köpa biljetter och se bandet från publikplats, utan istället väljer jag nog att se konserten från det intilliggande Norra Berget. Det valet gör jag inte av snålhet, utan för att det helt enkelt är häftigare att se rockkonserter uppe från berget. Jag hoppas bara att scenen kommer att placeras på ett sånt sätt att man ser och hör bra.
 
Genom åren har jag sett ett antal utomhuskonserter från Norra Berget, exempelvis Gary Moore, Rocktåget och Gyllene Tider. För så där 20 år sedan satt jag på berget, tillsammans med hundratals andra fans, och såg Roxette när de spelade i Folkets Park (som också ligger intill Norra Berget). Jag minns det som en oerhört häftig upplevelse, och från min plats både såg jag rakt ner på scenen och hörde musiken perfekt.

Bilden ovan är från 2004 och konserten med Gyllene Tider i Norrporten Arena (som på den tiden hette Sundsvalls idrottspark). Sommarkvällen var ljum och skön, och med picnickorgen laddad gladdes vi åt sittplatsen på berget. Därmed slapp vi trängas i publikhavet nere på Arenan. Förutom musiken fick vi även njuta av solnedgången och utsikten över Sundsvall.
 
När det gäller internationellt kända svenska artister tycker jag Roxette är bland de bästa, mycket bättre än ABBA. Medan ABBAs musik präglas av plastig tuggummipop, känns istället Roxettes musik som om den kommer från hjärtat. Men mycket av Roxettes storhet handlar naturligtvis om att Marie Fredrikssons är en duktig sångerska. Utan henne skulle nog Roxette bara vara en något rockigare variant av Gyllene Tider (som egentligen inte tillhör mina favoriter). 

Jag ser fram emot den 7 augusti.


Aftonbladet:
Roxette spelar i Sundsvall

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Mia

Jag tar för givet att vi får en rapport från konserten när den skett. Hoppas bara inte regnet öser ned, då kan det inte vara trevligt att sitta på berget. Men... om... vädret är läckert låter det verkligen som en fin upplevelse.

#2 - Per-Anders

Mia: Jo, jag hoppas verkligen att det blir fint väder.

#3 - Selma

Marie Fredriksson är bra. Hon känns som om hon har både hjärta, hjärna och röst. En bra kombo!

#4 - Kerstin

Kollade kurvan, det händer ju saker:))

#5 - Lisbeth

själv tycker jag att nya arenan försämrat möjligheten att uppleva konserter från Norra... som om ljudet stannar i arenan... Trist. Men det kanske var nödvändigt ur miljösynpunkt - stora konserter, hög dB?

#6 - Beate

Gillar Roxette skarpt (okay ABBA är snäppet vassare ändå tycker jag). Himla kul att de väljer just Sundsvall för sin Sverigecomeback!

Med tanke på Marie Fredrikssons sjukdom tycker jag att det är otroligt strongt att var med... igen.

Håller tummarna att det är varmt och gosigt på berget i augusti.

#7 - Maggan

Och, PA, glöm inte The Baseballs som är "förband"!!!!

#8 - lovisa

Konserter är häftiga tycker jag! Mina bästa är Frank Zappa i Stockholm ngn gång i början på -80-talet och Beach Boys i San Fransisco 1986. Roxette skulle jag gärna se, tycker de är bra och främst då Marie som sjunger så det rakt i in hjärtat.

Kul att ha något så roligt att se fram emot!

Trevlig helg!

#9 - Per-Anders

Selma: Marie sjunger klart mycket bättre än Per.



Kerstin: Jajamen. Det går både uppåt och neråt, fast den långsiktiga trenden är ändå neråt.



Lisbeth: Jag håller med dig. Fast jag tror skälet till arenans utformning är att man vill få plats med så många människor som möjligt.



Maggan: Ska erkänna att jag inte riktigt har koll på The Basebolls. Får väl kolla in dem den 7 augusti.



Beate: Jo, det är imponerande att Marie står på scenen igen. Hon har nog gått igenom en väldigt tuff sjukdomsperiod.



Lovisa: Jag fick aldrig chansen att uppleva Zappa i verkligheten, vilket är verkligen synd. Men Roxette blir riktigt bra, tror jag.