Mona eller Victoria mest värd våra pengar?

Kan medias vinklingar påverka våra åsikter? Den frågan ställer jag mig när jag läser dagens Aftonbladet.se. Där får jag veta att staten skjuter till 14 miljoner kronor till Victoria och Daniel Westlings bröllop och de flesta av samhällets företrädare verkar tycka det är ok, oavsett höger- eller vänsterbeteckning.

På annan plats i Aftonbladet kan jag läsa om att socialdemokraternas partiordförande Mona Sahlin åker specialchartrat flygplan till "festfixaren" Micael Bindefelds 50-årskalas i Monaco. Men det får Sahlin kritik för och blir kallad oansvarig. Trots att hon betalar resan själv. 

Själv tycker jag väl det känns lite inkonsekvent att använda 14 miljoner av våra skattepengar till ett kungabröllop, samtidigt som regeringen aviserar skattesänkningar. Regeringen lockar med att varje löntagare får en skattsänkning med 200 kronor i månaden. Men hur mycket är 200 kronor värt när det finns risk att samhällsservicen försämras. På något sätt måste ju skattesänkningen finansieras.

Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med skattesänkningar och i stället säkerställa en bra samhällsservice som kommer alla till del.

Däremot blir jag lite förvånad över att arbetarpartiet socialdemokraternas ordförande är kompis med en sån wannabe-nolla som Micael Bindefeld. Trodde hon umgicks i andra kretsar. Men det är helt ok för mig, så länge hon betalar sitt jetset-liv ur egen ficka. Det borde även kungafamiljen kunna göra.

Frågan är vem som vinner medias sympatikamp hos svenska folket. Mona eller Victoria?


Jag har tidigare bloggat om Victoria och Daniel. Läs här.

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,

Aftonbladet:
Skatten sänks med 10 miljarder
Notan för Victorias bröllop: 14 milj kr
1,55 per skalle – det är tokbilligt
De väljer fest – istället för val
Tog chartrat plan till lyxfest
Läsarna försvarar Mona

DN:
Fjärde steget i jobbskatteavdraget klart

SVD:
Skatten sänks med 10 miljarder
#1 - Karma

Trots världens högsta skatter kan svenska staten ändå inte ge oss världens bästa samhällsservice. Då behåller jag hellre en större del av mina införtjänade pengar och får en valfrihet jag annars inte har.

#2 - Apan

Konstigt är det - Kanada har 33% skattetryck (jämför med sveriges på drygt 50%), ändå är deras sjukvård, skola, omsorg jämförbar i kvalitet. Så jag tror inte att lite skattesänkningar påverkar särskilt mkt (förutom att skapa fler jobb). Sen kan jag hålla med om att kungafamiljen ska få stå för sina egna utgifter.

#3 - bob

Vid sitt normala politiska dagispladder sager Mona Sahlin att kyrkovalet ar lika viktigt som andra val. Nar hon nu bedommer att hon kan vara borta under kyrkovalet maste det innebara att hon anser det lampligt att vara borta under riksdagsvalet ocksa om hon blir bjuden pa nagot kandisparty.

#4 - Per-Anders

Grejen är, tycker jag, att alla får tillgång till bra sjukvård och skolgång mm oavsett om man är rik eller fattaig.

#5 - Beate

Personligen lägger jag mina skattepengar på Victoria av den enda anledningen att hon representerar vårt land och skapar mycker goodwill åt Sverige.

Mona är så långt ifrån min (politiker-)typ man kan komma.

Att sänka skatten för att skapa nya jobb är ju en bra idé, men det ska definitivt inte gå ut över sjukvård, skola och inte minst äldrevården.

#6 - Per-Anders

Beate: Om Mona Sahlin hade en egen fanclub så skulle jag inte vara med i den, trots att jag röstar på socialdemokraterna. Jag vet oxå att många gillar Victoria och övriga kungahuset. Det är väl skälet till att vi fortfarande har monarki i Sverige.