Mingelkväll med Gloria



Med var sitt glas champagne går kollegan och jag omkring i minglet inför den årliga näringslivsgalan Sundsvall Business Awards på hotell Södra Berget i Sundsvall. Galaklädda herrar och damer står i små grupper och jag uppfattar fragment av de olika 
mingelkonversationerna: "...kassaflödet i år är stadigt på väg uppåt...", "...tjänare, vafan...",  "...alltså, jag tror att det är kineserna som tar över SAAB...".

Sundsvall Business Awards är alltså Sundsvalls alldeles egen supergala, en sorts lokal variant av Oscarsgalan eller MTV Music Awards. Fast här är det inte artister och skådespelare som får pris, utan i stället regionens företagare.

Årets upplaga av Sundsvall Business Awards arrangeras för sjunde året i rad och bland de 700 gästerna finns även lilla jag. Själv är jag ju ingen företagare, men som anställd i en av regionens större företag (och tillika medarbetare till den i företaget som har hand om biljetterna till SBA) lyckades även jag (tillsamman med ett gäng kollegor) komma med på den glittriga galan.

En man slår i en gonggong och signalerar att minglet är över och vi bjuds till bords. I farten tar jag ett extra glas skumpa som får följa med till bordet där vi ska bli serverade en trerätters middag.

Under kvällen delas tretton priser ut, bland annat till årets entreprenör och årets ledare. En av talarna är landshövdingen som avslöjar att han i sitt ämbete ibland hamnar i sammanhang där han inte riktigt vet vad det handlar om. Men denna kväll vet han det, vilket han bekräftar med att säga: "the greater Sundsvall region".

Maten är god, men kanske lite snålt tilltagna portioner (men så brukar det ju vara på finare tillställningar, på tallriken ligger endast en liten köttbit och en såssträng). Och lite besviken är jag på att det endast ingick en lättöl till förrätten. Vill man ha starköl måste man köpa det själv. Men det finns bara Norrlands Guld, så det får vara. 

Sammanfattningsvis tycker jag Sundsvall Business Awards är ett spektakel, men ett oerhört proffsigt och trevligt sådant. Trots att jag inte känner så väldigt stor samhörighet med ryggdunkande företagare så är det kul att vara med i händelsernas centrum för en kväll.

Och trots att jag "bara" är en anställd så känns det bra att vara en del i den expansiva Sundsvallsregionen.

Bilden ovan: Varje pristagare fick en rosa statyett, kallad Gloria. I ett obevakat ögonblick passade bloggskribenten på att posera bredvid Gloria, modell scendekoration.


Sundsvalls Tidning:
Prisregn över unga företagare

Dagbladet:
De blev kvällens vinnare

Sundsvalls Business Awards:
Sundsvalls Business Awards


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , ,
#1 - Beate

Har bara en enda fråga: är Gloria en före detta damfotbollsspelare? Statyn är ju gräslig. Därmed inte sagt att jag som före detta damfotbollsspelare tycker att damer som jagar en boll är gräsliga.



PS. Det är bra med kontakter om man vill ha de rätta biljetterna ;-) DS

#2 - Lisbeth

Helt rätt P-A, stå bredvid statyn - vi är som en del av statyn: den delen som företagarna kan tacka för sin framgång - vi konsumenter är kvittensen för den :o)