Tänk om svininfluensan muterar mig till Gollum



Uppenbarligen sprids rykten att vaccinet mot svininfluensan både kan orsaka förlamning och är skapat i laboratorium. Själv har jag hört att det finns risk att viruset kan mutera.

Jag läser på Livsmedelssäkerhetsverket Eviras sajt bland annat följande: "Om ett svin samtidigt smittas av influensavirus från människan eller olika djurarter, kan nya influensaviruskombinationer uppkomma." Tänk om jag skulle bli smittad av en gris med muterad svininfluensa. Och när jag sedan återvänder till jobbet efter att ha legat hemma i två veckors svininfluensa kanske jag har muterat till... ja, vad vet jag? 

Kanske gör jag entré på jobbet som Gollum eller Harry Potter eller varför inte Robert Aschberg.

För övrigt konstaterar jag att det är många bud kring svininfluensan. I somras var det värsta mediestormen där svininfluensan beskrevs som jordens undergång. Samtidigt trodde inte många av de människor jag pratade med att svininfluensan var särskilt farlig, bara de fick tillgång till handsprit.

Under hösten berättade så media att svininfluensan troligen inte skulle få så stor omfattning som man tidigare trott. Samtidigt kom vaccinet, och det blev jätterusning till sprutorna. Helt plötsligt ville minsann alla vaccinera sig.

Själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag vaccinera mig och bli kvicksilverförgiftad? Eller ska jag låta bli att vaccinera mig och riskera att uppleva flera veckors lidande med hög feber och permanenta leverskador.

Ska jag tro på pöbeln eller på experterna?

Hur man än vänder sig har man ändan bak...


Aftonbladet:
Experten om myterna kring vaccineringen
Rädsla föder konspirationsteorier
VACCINKRIS
Avråder gravida ta influensavaccin

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Oink, oink eller på svenska nöff, nöff (angående mutationen alltså)



Maken gick till doktorn idag för vaccination (han är diabetiker = riskgrupp). Det fanns inget vaccin (kvar). Snyggt, eller hur?! Grrrrrrr.



Är också kluven (behöver nog inte vara det då det redan nu inte finns vaccin kvar), men om jag vaccinerar mig så är det p g a att jag inte vill smitta andra.



PS. Tack för namnförslaget. Skrattade gott åt många kommentarer. DS

#2 - Kerstin

Jag skiter i alla och försöker få min spruta i dag!

(Riskgrupp=astma)

Får gå som det vill!



#3 - Daniel

Jobbar varken inom sjukvården, med barn eller äldre-



så jag tar influensen om den kommer å sköter om den i ensamhet i finnstugan.



Så slipper jag giftet.

#4 - Per-Anders

Kerstin och Beate: Om man befinner sig i en riskgrupp så förstår jag mycket väl om man vaccinerar sig.



Daniel: Jag har själv inte riktigt bestämt mig för om jag ska vaccinera mig eller inte. Skjuter frågan framför mig så länge.



Personligen tror jag nog hellre på experterna än på rykten och myter.