Titlar ända in i döden



I torsdags var det Kristi himmelsfärds dag och i sällskap med min 84-åriga faster gjorde jag och min sambo ett besök på kyrkogården. Vi hade med oss penséer som vi planterade på mina föräldrars grav och när det var klart promenerade vi runt på kyrkogården lite.

Min faster är trots sin mogna ålder i god form, både fysiskt och mentalt, och under promenaden känner hon igen många namn på gravstenarna. Flera var hon bekant med och kunde berätta små historier om.

Under promenaden konstaterade vi att på kyrkogårdens äldre gravstenar fanns ofta de avlidnas titlar. Och förutom den ofta förkommande titeln hemmansägare noterade vi även bland annat trotjänarinnan och flottningsförmannen på stenarna.

På de modernare stenarna fanns däremot nästan inga titlar angivna. Jag funderar på hur det skulle se ut med någon av dagens yrken på en gravsten. Typ: Här vilar managementkonsulten NN, eller kanske Här vilar framåttänkaren NN (jag såg faktiskt en annons för ett tag sedan där ett företag sökte en framåttänkare). 

Härom dagen fick jag ett nyhetsbrev från tidningen Kamera & Bild där man kunde se en intervju med Julieanne Kost som är Photoshop-evangelist. Det är en titel i 2000-talet, det.

Tiderna förändras alltså. Förr i tiden visade man sin identitet på gravstenen, idag kan man göra det på Facebook - medan man fortfarande är i livet. Bra, va?



Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,
#1 - Lisbeth

...tänkvärt... hmmm...

#2 - Kerstin

Fångades av Din blogg! Tänker återkomma och läsa den rakt igenom!

Mycket intressant, Dina funderingar om gravar och dess texter!

Ha en bra dag, vi hörs.