Deklarationspanik



Klockan är 21.30 på kvällen den 4 maj 2009 och för en halvtimme sedan insåg jag att det är sista dagen att lämna in deklarationen. Snabbt som attan letade jag fram min deklarationsblankett ur tidningshögen på skrivbordet för att skriva under den. Samtidigt kom min sambo in i rummet.

- Du, vafan, det är ju sista inlämningsdag för deklarationen idag, säger jag. Det hade jag alldeles glömt bort. Jag kan ta med din också så åker jag bort till skattehuset och lämnar in den.

- Va, säger sambon. Läser inte du tidningarna? Det har skrivits ett antal gånger i tidningarna att man slutat med drive-in-inlämningen. Istället ska man deklarera via sms eller Internet.

- Och om man nödvändigtvis vill lämna in deklarationen på papper så måste man skicka in den med snigelpost, och det är  ju för sent nu, tilläger hon.

- Ingen drive-in-inlämningen?, säger jag och hickar till.

- Än sen då?, säger sambon. Det är ju hur enkelt som helst att deklarera elektroniskt. Kolla på din blankett hur man gör.

Då inser jag att jag faktiskt deklarerade via Internet i fjol. Och efter några klick på Skatteverkets hemsida så är årets deklaration klar, lika enkelt som förra året.

Min puls är nu normal igen och jag kan återgå till bloggen.

(Bilden ovan: Så här ser vårt Internetmodem och vår router ut. Det var genom den gula sladden som min elektroniska deklaration åkte iväg till Skatteverket.)


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,
#1 - Lisbeth

Ja, jag fick telefon 22:30 från en som tänkte precis som du men istället kunde gå o lägga sig igen efter en stund. Då var deklarationen godkänd o inskickat via modem :D

Tur vi pratar med varandra - trots all teknik. Vi behöver varandra!

#2 - Woopsidaisy

jag kommer ihåg den tid då man satt och skrev i alla uppgifter för hand och var tvungen att ha alla papper i ordning. när man fick deklarationskuvertet, fick jag alltid en stor klump i magen... det var dessutom kaos bland papperna men på nåt konstigt vis, stämde alltid allt till slut... och så la jag alltid lappen på lådan hos skattekontoret prick vid midnatt... som en slags "grej" liksom... korkat... fast rätt mysigt... det var ju vinter på den tiden och moderaterna brukade bjuda på glögg... tänk att man faktiskt haft nån nytta av dom ändå!