Armenien bäst i Eurovision song contest



Norge?

Nog måste man väl ändå säga att det är lite förvånande att det blev Norge som vann årets Eurovision song contest. Trenden de senaste åren har ju varit vinnarlåtar med österländska tongångar, och norska slutresultat långt ner på listan. Jag tycker inte låten är dålig, den är bara väldigt...norsk.

Ändå tycker jag det är fullständigt obegripligt hur en klämkäck norsk gut med en klämkäck norsk låt kan dra in tolvpoängare efter tolvpoängare även från syd- och östeuropa.

Men naturligtvis säger jag: Grattis Norge, det är ni värda! Jag har alltid gillat Norge och normännen, och jag skulle gärna besöka Norge oftare om inte allt vore så himla dyrt där.

Själv gillade jag Armeniens bidrag bäst. Cool blandning av österländska tongångar och västerländsk rock.

Några övriga reflektioner från Eurovisionsfinalen i Moskva:

¤ Jag gillade budskapet i Israels bidrag där en israel och en palestinier sjöng tillsamman. Respect!

¤ Jag tycker faktiskt att Eurovisionsprogrammen är bättre nu för tiden än tidigare. Det östeuropeiska inslaget har blivit en vitamininjektion och jag blir bara trött på typ Frankrike och England som envisas med att skicka sina sega bidrag. 

¤ Hela showen kostade 340 miljoner kronor varav öppningsdelen kostade 10 miljoner kronor. Jag undrar: var är den ekonomiska krisen?

Sverige och Malena då? Ja, jag hade nog inga större förväntningar på den låten i finalen och blev kanske inte så förvånad över det dåliga resultatet. Men, men. Allt kan ju hända i Schlagerfestivalen.

Bilden ovan: Inga & Anush representerade Armenien i Eurovision song contest.

Här kommer en liten opinionsundersökning jag totat ihop:



Aftonbladet:
Norge vann schlager-EM

"Jag ska festa hela natten"

"Europa är inte redo för mina höga toner"
Läsarna: Du var fem plus, Malena!
Vem är bäst i finalen? Rösta här!
Brittisk tv-stjärna sågar Malena
Malena höll på Norge


Läs även andra bloggares åsikter om Norge, Eurovision song contest, Sverige, Armenien, Israel, Moskva, Malena, Melodivestival, Schlagerfestival
#1 - Woopsidaisy

hörredudu... jag tror minsann att du är lite tondöv. Det är inte alls förvånande att Norge vann. Dessa folkloristiska tongångar var otroligt österländska och låter absolut som ett balkan/middleeastsound som går hem såväl hos skandinaver i knätofs som turkar i fez!

#2 - Agneta

Norge vann för att det är deras nationaldag idag. Nu har de verkligen något att fira!!!

#3 - Adil

Norge vann för den låten är äkta. Den är inte förstörd med datorer, syntar och ett irriterande dunka dunka som inte hör hemma i eurovision. Ta lärdom av det och se till att antingen:

1: skicka ett riktigt bidrag med en äkta melodi och en riktig artist. inte nån skrikande kvinna som påstår sig "sjunga" (opera)

2: skicka ett freak typ BWO, det har en procentuell chans att gå hem :-)

#4 - Tina

P-A, reta inte upp alla Norgeälskande guttar! Han var ju jättesöt, ska ni inte adoptera honom? ;)

#5 - Per-Anders

Typ