Virtuell soldat till salu



"Join the Army: Travel to exotic countries, meet interesting people - and kill them".


Så lät det på 1960-talet när krigsmotståndarna förlöjligade den amerikanska krigsmaktens värvningsannonser, vilka skulle locka ungdomar att bli soldater och gå ut i krig.

Idag skulle ovanstående slogan kunna funka som en beskrivning av nutidens datorspel. Onlinespelen går ju ofta ut på att människor från olika platser i världen möts på Internet, och där förgör varandra på olika digitala krigsskådeplatser. Som ett digitalt sällskapsspel, fast med digitalt dödlig utgång.

Ett populärt sådant spel heter World of Warcraft, förkortat WoW. I WoW bildar spelarna grupperingar för att sedan via nätet utkämpa strider mot andra grupper, oavsett vart man befinner sig på jordklotet. I WoW har varje spelare en egen identitet som man under spelets gång har möjlighet att ge förbättrad kapacitet och utvecklade egenskaper.

Hemma hos oss har vi en tonåring som ägnar mycket tid framför datorn, och blivit en riktig grymming på WoW. Så duktig att han börjat göra affärer på sin färdighet. I förra veckan annonserade han ut sin "gubbe" (dvs sin identitet i WoW) på Blocket för 4000 kronor.

Alltså. 4000 kronor för något som egentligen inte finns, mer än som ett lösenord. Och enligt de uppgifter jag fått vid köksbordet (av en vanligtvis välinformerad källa) så saknades det heller inte köpare. Det finns alltså människor som är beredda att lägga upp 4000 kronor för en virtuell soldat som ska kriga i ett dataspel.

Visst, virtuella affärer är inget nytt under solen. Sånt håller man ju på med varje dag på aktiebörsen, och även vi vanliga dödliga varje gång vi betalar med kreditkort.

Men jag kan ändå inte låta bli att häpna över det som händer i den digitala låtsasverkligheten på nätet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Lisbeth

Helt otroligt!?! Men jag tror dig. Jag minns när J blev invald i en stor internationell tävling där vinsten var flera hundra tusen. Fast jag tror det spelet hette CS, eller liknande.



Intressant slogan. Minns protesterna, men verkligheten var värre än jag kunde föreställa mig...

#2 - woopsidaisy

min systerson hade för 15 år sen ett hockeykort med Wayne Gretsky som "var värt" 400 kr. jag undrade vilken idiot som skulle vilja köpa det för 400 kr. det kunde han inte svara på. jag sa att då är det inte värt 400 spänn! snacka om att våra barn och ungdomar är experter på att bygga luftslott!