Svårt med Earth Hour i praktiken



På slaget halv nio i går kväll släckte vi alla elektriska lampor här hemma. I stället tände vi en massa levande ljus samt en brasa i öppna spisen, och där uppstod det första problemet. Koldioxid bildas ju vid förbränning vilken innebar att vi faktiskt inledde Earth Hour med att öka CO2-utsläppet.

Men, so what. Alla de levande ljusen gav vårt hus en mysig inramning och vi bestämde oss för att duka fram ost, kex och vin i vardagsrummet. Och här uppstod problem nummer två. Osten stod ju i kylskåpet och när man öppnar kylskåpsdörren tänds ju ljuset i kylskåpet.

Här gäller det att tänka taktiskt. Jag öppnade kylskåpsdörren och snabbt som attan satte jag fingret mot den lilla strömbrytaren vid dörren, samtidigt som sambon stack in armen i kylskåpet och lyfte ut osten. Sedan snabbt igen med dörren.

Vi tittade ut och noterade att de flesta grannar inom synhåll också hade släckt ner sina hus.

Det blev en jättemysig stund i soffan med vin, kex, olika ostsorter samt vindruvor. Och helt plötsligt insåg vi att det redan gått 45 minuter av Earth Hour och att hela timmen snart var slut. Herregud! Vi som hade det så mysigt. Måste vi nu snart tända alla el-ljus i huset igen, slå på TVn, och börja titta på någon fånig lördagsunderhållning.

Jag föreslog sambon att vi skulle ägna oss åt vår egen lördagsunderhållning under täcket i sovrummet men där uppstod problem nummer tre. Eftersom koldioxid uppstår vid all utandning, och man får anta att utandningen ökar vid den typen av lördagsunderhållning, kan ju inte en sån aktivitet vara förenligt med Earth Hour.


Men, men. Nu hade klockan hunnit bli 22.00 och Earth Hour var slut och vi konstaterade att det borde vara ok att åter kunna ägna sig åt småskaligt CO2-utsläpp.

Genom fönstret ser vi att det fortfarande är mörkt även i grannhusen.



Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Ingela

HAhahaha. ! =) Ja, det är klart, det dyker upp lite klurigheter som man måste tänka på, det finns små ljusglimtar lite här och var som man inte tänker på, kylskåpsdörren var en bra beskrivning ;o)

Här i stan var det dock tänt mest överallt när man tittade runt på lägenheterna osv .



Ja, tello har råkat ut för förmycket mys under täcket med löptikar och fått överskott på testosteron, vilket är mindre bra på en hund i hans ålder, vilket påverkar prostatan och gör ont och får inflammation....

nu är han nog sövd och behandlad snart. Hämtas i em , då får han komma hit och vila ut =)



Här står det mer om hur "Tellosteron" funkar ;o)



http://becausetrollrik.blogg.se/2009/march/testosterontello-erfarenhet-av-hund-med-fors.html

#2 - Tina

Jag måste erkänna att min bild av Litauen är att de inte riktigt hänger med i modesvängarna. De brukar väl ligga ca 10 år efter :) kanske klänningen var inne här för 10 år sen och nu blivit modern igen. Hmm. Jag måste nog slå till!

#3 - Lisbeth

hihihihi... ja, det ligger mycket i det :D



För min egen del känns det bra att börja komma på banan, även om jag stundtals känner mig helt off o osynlig... :oS

#4 - pappa B

Tjenare!

JAg tror att det snart kommer ut spel på detta med en ökning av landets befolkning just den kvällen. Tänker sätta några tior på detta. Själv dukade jag fram vin, oliver, ostar, kex och alla tillbehör innan timmen började HAde också för avsikt att myusa i skenet av fladdrande ljus. de två trollen jublade och kurade ihop sig i varin soffhörna. kvinnanlog sitt varmaste leende och jag somnade tvärt i massagefåtöljen (ej påslagen givetvis)

Olika faller ödets lotter, som man sa förr i tiden.

#5 - woopsidaisy

vi hade oxå problem med kylskåpet. men sonen fick dispens för att ta fram smöret. osten var redan utplockad för att mogna.



Nu var det ju så att earth hour skulle manifesteras genom att man släcker sina lampor. vad man sedan gör under denna timme är valfritt. att gymnastisera i horisontalläge med eller utan madrass är alltså fullt tillåtet.

#6 - stella sweden

-har vart hos pappaB som länkat hit U jag fnurrar fortfarande på om det är du som skapat Roooobert?

;)

#7 - Per-Anders

Stella sweden: Ja, och Daniel. Gissa vem som var orginalet.

#8 - Cassie

vad mysigt =)